Ośmiu na dziesięciu liderów spodziewa się wzrostu wydatków na AI w trakcie najbliższego roku

itreseller.com.pl 2 dni temu

Chociaż sztuczna inteligencja jest jedną z najszybciej rozwijających się technologii, to tempo jej wykorzystania w biznesie wyznaczają przede wszystkim możliwości poszczególnych organizacji, a nie postęp technologiczny. Większość menadżerów firm wskazało, iż w trakcie najbliższych 3 – 6 miesięcy na pełną skalę zostanie wdrożone nie więcej niż co trzecie testowane narzędzie gen AI. Jednocześnie blisko 75 proc badanych organizacji uzyskuje oczekiwany zwrot w przypadku najbardziej zaawansowanych projektów generatywnej AI – wynika raportu „State of Generative AI in the Enterprise” firmy doradczej Deloitte.

Opracowany przez Deloitte raport pokazuje stan wdrożenia generatywnej AI w przedsiębiorstwach z całego świata. Jak zauważają autorzy publikacji, wśród liderów biznesowych obserwowane jest pozytywne, choć coraz bardziej pragmatyczne podejście do procesu wdrażania tej technologii. Zdecydowana większość firm globalnych zamierza koncentrować się na 20 proc. z prowadzonych w tej chwili eksperymentów, z których na pełną skalę planują wdrożyć maksymalnie co trzeci. Ta strategia ma umożliwić ocenę, w których obszarach funkcjonowania firmy sztuczna inteligencja może przynieść największą wartość. Jednocześnie 78 proc. ankietowanych stwierdziło, iż ich organizacje planują wzrost nakładów na sztuczną inteligencję w trakcie najbliższego roku fiskalnego.

Najbardziej zaawansowane pod względem wykorzystania sztucznej inteligencji są działy IT (28 proc. wskazań), operacyjne (11 proc.) marketingu (10 proc.) oraz obsługa klienta (8 proc.). Poza funkcją IT organizacje zwykle koncentrują wdrożenia GenAI w tych obszarach biznesu, które mają krytyczne znaczenie w ich branżach jak np. dział marketingu w handlu, działy operacyjne w energetyce czy cyberbezpieczeństwo w branży finansowej. Najwięcej projektów AI prowadzą podmioty z branży technologii, mediów i telekomunikacji, nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej oraz usług finansowych.

– Miniony rok był dla wielu organizacji okresem zdobywania doświadczeń w obszarze możliwości wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji. Coraz więcej podmiotów rozumie, jakie są korzyści oraz wyzwania związane z procesem skalowania tej technologii. Widocznym trendem jest rosnąca konieczność przyjęcia ustrukturyzowanego podejścia do implementacji AI. Chociaż firmy poczyniły duże postępy w obszarze infrastruktury oraz przygotowania technologicznego do pracy z generatywną sztuczną inteligencją, to istotnym wyzwaniem pozostaje zarządzanie danymi i ich jakość oraz kwestia zgodności z regulacjami, bezpieczeństwa i prywatności – mówi Amadeusz Andrzejewski, partner, lider zespołu Data & AI w Polsce, Deloitte.

Jak wynika z raportu „State of Generative AI in the Enterprise”, 70 proc. ankietowanych spodziewa się uzyskania zwrotu z inwestycji w generatywną AI w perspektywie 12 miesięcy. Jednocześnie trzech na czterech badanych zamierza odczekać minimum rok przed podjęciem decyzji o rezygnacji z projektu, który nie spełni ich oczekiwań. Jak wskazują autorzy, takie podejście może umożliwić przejście z fazy eksperymentów do etapu realnych wdrożeń w obszarach, w których generatywna sztuczna inteligencja ma szanse przynieść największą wartość. Warto zaznaczyć, iż niemal wszystkie badane organizacje, które miały na swoim koncie wdrożenie, odnotowały mierzalny zwrot w inwestycji, a dla jednej piątej przekroczył on poziom 30 proc. W przypadku trzech czwartych firm korzyści z najbardziej zaawansowanych projektów gen AI spełniły, a choćby przewyższyły oczekiwania. Najlepsze rezultaty odnotowano w obszarze cyberbezpieczeństwa – w przypadku 44 proc. wdrożeń były one znacząco wyższe od założeń.

Zgodnie z odpowiedziami zarządzających projektami GenAI w globalnych organizacjach, w trakcie najbliższych dwóch lat głównymi wyzwaniami w praktycznym wykorzystywaniu rozwiązań AI w firmach będą: błędy mogące przynieść poważne konsekwencje (35 proc. odpowiedzi), brak oczekiwanej wartości z inwestycji (34 proc.), jakość danych (30 proc.) oraz utrata zaufania do technologii (29 proc.).

Regulacje i ryzyko największymi wyzwaniami

Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji oraz pojawienie się nowych regulacji prawnych sprawiają, iż rośnie potrzeba ustrukturyzowanego podejścia do stosowania tej technologii w organizacjach. Zachowanie zgodności z regulacjami i zarządzanie ryzkiem są postrzegane jako dwa główne wyzwania (wskazywane odpowiednio przez 38 proc. i 32 proc. respondentów), które powstrzymują organizacje w implementacji GenAI. Co więcej, według blisko 70 proc. ankietowanych wdrożenie odpowiedniego modelu AI governance w firmie może zająć minimum rok. Pokazuje to konieczność strategicznego podejścia do budowania odpowiednich fundamentów od samego początku pracy z AI.

– Skuteczna implementacja generatywnej AI w organizacjach wymaga strategicznego podejścia do kwestii regulacji i zarządzania ryzykiem. Podczas gdy w ostatnim czasie wiele firm poczyniło duży postęp obszarze strategii i infrastruktury technologicznej, to odsetek podmiotów wskazujących na wyzwania prawno-regulacyjne znacząco wzrósł. w tej chwili bardzo konkretne obowiązki nakłada na europejskie organizacje AI Act, a pierwsze wymogi zaczną obowiązywać już na początku lutego. Jest to więc ostatni moment na analizę zgodności stosowanych w przedsiębiorstwach procedur, polityk i modeli AI z nowymi regulacjami oraz wprowadzenie potrzebnych zmian w organizacjach – mówi dr Michał Mostowik, adwokat w Deloitte Legal, zespół Doradztwa Regulacyjnego dla Sektora Finansowego i FinTech.

Rosnąca rola agentów AI

Koncepcją, która w ostatnim czasie wzbudza zainteresowanie firm jest możliwość stosowania sztucznej inteligencji w postaci agentów AI, czyli systemów systemu mogących realizować zadania przy minimalnej ingerencji człowieka. Co czwarty ankietowany stwierdził, iż w ostatnich miesiącach jego organizacja testowała możliwości szerokiego lub bardzo szerokiego zastosowania tej technologii. Rozwiązania te mogą znacząco przyczynić się do stworzenia długotrwałej wartości biznesowej, ale złożoność ich działania w jeszcze większym stopniu nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek zadbania o kwestie regulacyjne, zarządzania ryzkiem czy dobór odpowiednich kompetencji do pracy z tymi systemami.

– Technologia agentów AI otwiera nowe możliwości w budowaniu zwrotu z inwestycji w sztuczną inteligencję. Dynamiczny rozwój tej technologii wymaga od organizacji strategicznego, długofalowego myślenia, bliskiej współpracy oraz iteracyjnego podejścia. Oczekuje się, iż w nadchodzących latach możliwości tego typu systemów znacząco wzrosną, co zwiększy ich zastosowanie w wielu procesach biznesowych. w tej chwili w większości badanych firm mniej niż połowa pracowników ma dostęp do rozwiązań GenAI. Zapewnienie możliwości odpowiedzialnego i szerokiego wykorzystania tych narzędzi oraz stworzenie przestrzeni do ich eksploracji to fundamenty skutecznej transformacji. Równie istotne jest stałe wspieranie efektywności stosowania generatywnej sztucznej inteligencji oraz ustalenie czynników sukcesu i sposobu ich monitorowania – mówi Jan Michalski, partner, lider GenAI w Europie Środkowej w Deloitte.

Idź do oryginalnego materiału