Tylko co dziesiąta firma handlowa w Polsce wdrożyła AI – wynika z raportu EY. To znacznie mniej niż w produkcji czy usługach. Główne bariery to obawy o bezpieczeństwo i wysokie koszty.
Polski handel ostrożnie podchodzi do wdrażania sztucznej inteligencji. Według najnowszego raportu EY, tylko 10% firm z tego sektora ma za sobą pierwsze wdrożenia AI. Dla porównania, w branży produkcyjnej ten odsetek sięga 30%, a w usługach 24%. Co ciekawe, aż 13% firm handlowych przerwało już rozpoczęty proces implementacji – to więcej niż w innych sektorach.
Zdecydowana większość przedsiębiorstw handlowych korzysta z gotowych rozwiązań AI dostarczanych przez zewnętrznych dostawców. Tylko 14% firm tworzy własne narzędzia. Wyniki tegorocznego badania są wyraźnie słabsze niż rok temu – wtedy wdrożenia AI deklarowało 20% firm, a przerwane projekty stanowiły 9%.
Główną barierą są obawy o bezpieczeństwo, zwłaszcza w zakresie ochrony danych. Aż 26% firm z sektora handlowego wskazuje ten czynnik jako najważniejszy powód wstrzymywania inwestycji.
„Zaufanie klientów i partnerów to podstawa w handlu, dlatego firmy ostrożnie podchodzą do nowych technologii” – komentuje Bartosz Pacuszka, partner EY Polska.

Mimo tych trudności, aż 89% firm, które wdrożyły AI, deklaruje, iż osiągnęły zamierzone korzyści. Najczęściej wskazywane efekty to niższe koszty prowadzenia biznesu, zwiększenie skali działania i poprawa jakości obsługi. AI najczęściej wykorzystywana jest w marketingu, analizie rynku, sprzedaży, obsłudze klienta i zarządzaniu łańcuchem dostaw.
Firmy handlowe w Polsce chętnie inwestują w cyberbezpieczeństwo związane z AI – robi to 35% z nich, częściej niż w innych branżach. Jednak tylko 22% przedsiębiorstw z tego sektora przyznaje, iż wdrożenie AI wpłynęło na ograniczenie zatrudnienia na stanowiskach niewymagających doświadczenia. To wyraźnie mniej niż w produkcji czy usługach.