Ponad 60% specjalistów IT w Europie jest zadowolonych ze swojego wynagrodzenia. Wyniki badania Talent Trends 2024 Technology

itreseller.com.pl 1 miesiąc temu

Sektor IT to jeden z obszarów, w którym postępują dziś najszybsze zmiany. Napędza je rozwój sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego oraz rosnące zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem. Ewolucja ta ma bezpośrednie odzwierciedlenie na rynku pracy. Według raportu Talent Trends 2024 Technology, opracowanego przez firmę rekrutacyjną PageGroup, 40% pracodawców w Europie postrzega zatrzymanie talentów technologicznych jako istotne wyzwanie. Wśród trzech kluczowych powodów poszukiwania nowej pracy wśród pracowników branży IT wymienić można chęć otrzymania wyższego wynagrodzenia, awansu i lepsze możliwości rozwoju zawodowego poprzez szkolenia.

Kluczowa satysfakcja z wynagrodzenia

Jak wynika z analiz PageGroup, wynagrodzenie jest zdecydowanie najważniejszym czynnikiem w przyciąganiu i zatrzymywaniu talentów w organizacjach w skali światowej. Trend ten dotyczy również sektora IT. 55% specjalistów technologicznych w Europie stwierdziło w badaniu Talent Trends 2024 Technology, iż wynagrodzenie jest najważniejsze przy rozważaniu nowych możliwości zawodowych. Pomimo dynamicznych zmian na rynku rekrutacyjnym, reguła ta pozostaje niezmienna.

– Jak wskazuje nasz Przegląd Wynagrodzeń 2025 – sektor IT w Polsce przez cały czas odnotowuje wzrost płac w niektórych obszarach, szczególnie dla specjalistów zajmujących się chmurą obliczeniową, cyberbezpieczeństwem czy AI. Pomimo rosnących pensji w przypadku tych stanowisk, rynek odczuwa presję na stabilność wynagrodzeń w pozostałych specjalizacjach. W czasie pandemii popyt na specjalistów IT był ekstremalnie wysoki, co doprowadziło do znacznych podwyżek, szczególnie dla programistów z obszaru software developmentu i specjalistów chmurowych. w tej chwili rosnące płace koncentrują się więc na bardziej specjalistycznych dziedzinach wymienionych wcześniej, podczas gdy na innych stanowiskach pozostają one na stabilnym poziomie. Pracodawcy z sektora IT – ale nie tylko – poszukują dziś szczególnie specjalistów w obszarach takich jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, cyberbezpieczeństwo oraz big data i analiza danych. Wynika to z szybkiej cyfryzacji i coraz większych potrzeb zabezpieczenia danych – mówi Marta Krzysztofik, Manager w Michael Page Technology.

Dla specjalistów IT ważne jest, aby oferowana płaca wyprzedzała standardy rynkowe. Według badania PageGroup 54% z nich otrzymało podwyżkę w ostatnim roku, a 25% ponad 12 miesięcy temu. Dodatkowo w 2024 roku aż 15% pracowników technologicznych skutecznie wynegocjowało wyższe stawki. Dane te podkreślają, jak ważne jest dobre przygotowanie do rozmów o wynagrodzeniu. Mimo wszystko, aż 36% specjalistów IT w Europie jest niezadowolonych z aktualnych zarobków.

Zadowolenie z pracy zatrzymuje talenty

Raport Talent Trends 2024 Technology wskazuje, iż dokładnie połowa specjalistów IT w Europie jest zadowolona ze swoich obecnych stanowisk. Warto podkreślić, iż ci, którzy podzielają wartości swojej firmy i otrzymali podwyżkę, są znacznie bardziej usatysfakcjonowani.

Kultura firmy ma również duże znaczenie w kontekście zadowolenia z pracy dla pracowników IT. Do najważniejszych aspektów według ankietowanych należą przede wszystkim work-life balance (51% odpowiedzi) i konkurencyjne wynagrodzenie (50%). Istotne są też relacje ze współpracownikami (39%), uznanie, wdzięczność i docenienie ze strony pracodawcy (38%) oraz elastyczny lub hybrydowy model pracy (33%).

Zbieżne oczekiwania kluczem we współpracy

Badanie PageGroup wykazało wyraźną rozbieżność między oczekiwaniami kandydatów z sektora IT a założeniami pracodawców w Europie. Choć obie strony są zgodne w kwestii wynagrodzeń i elastyczności pracy, różnice pojawiają się przy ocenie lokalizacji (ważniejszej dla pracowników), a także w podejściu do zespołu zarządzającego i marki pracodawcy, które nie odgrywają dużej roli w oczach kandydatów. Dodatkowo pracodawcy często nie doceniają znaczenia szkoleń, celu pracy i dostępu do narzędzi technologicznych – elementów istotniejszych dla pracowników, niż przewidują zatrudniający. Zrozumienie oczekiwań jest najważniejsze m.in. dla opracowania skutecznych strategii wynagrodzeń.

– Zrozumienie wzajemnych oczekiwań przynosi firmom wiele korzyści: zwiększa zaangażowanie pracowników, poprawia retencję i pozwala budować atrakcyjną kulturę pracy. Nasze badania pokazują, iż dostosowanie się do wartości i preferencji pracowników, takich jak możliwości szkoleniowe czy też wykorzystywanie najnowszych technologii, może być kluczowe. Kompromis pomiędzy potrzebami obu stron jest więc skuteczną strategią, ponieważ pomaga zatrzymać utalentowanych specjalistów, szczególnie na konkurencyjnym rynku IT, gdzie pracownicy często szukają nowych możliwości zawodowych – dodaje ekspertka Michael Page.

Początek rewolucji AI

Rozwój sztucznej inteligencji jest motorem zmian na rynku pracy, zwłaszcza w kontekście wykonywania obowiązków zawodowych oraz kształtowania ścieżek kariery. Połowa respondentów, biorących udział w badaniu Talent Trends 2024 Technology, jest zdania, iż sztuczna inteligencja ma wpływ na decyzje zawodowe talentów technologicznych w Europie – 28% ocenia ten wpływ jako duży, a 22%, iż średni. Ponadto większość pracowników (58%) w regionie uważa, iż AI oddziałuje na ich długoterminowe plany zawodowe, podczas gdy 29% sądzi, iż nie ma ona w tej kwestii żadnego znaczenia.

– Aby firmy mogły wykorzystać potencjał AI, muszą inwestować w rozwój technologii i przygotowanie pracowników do nowych zadań, na przykład przez wdrażanie szkoleń z analizy danych czy pracy z algorytmami sztucznej inteligencji. najważniejsze jest także zrozumienie wpływu AI na długoterminowe strategie i umiejętne zarządzanie zmianami. Pracownicy z kolei powinni rozwijać umiejętności cyfrowe, elastyczność w przyswajaniu nowych narzędzi oraz kompetencje w zakresie współpracy z systemami opartymi na sztucznej inteligencji. Ważna jest też biegłość w pisaniu precyzyjnych instrukcji do modeli AI. Uczenie się nowych technologii pomoże im lepiej adaptować się do dynamicznie zmieniającego się środowiska zawodowego – podsumowuje Marta Krzysztofik.

IT Channel Leaders 2024: „Współpraca i partnerstwo najważniejsze” – wspólnie podkreślili czołowi przedstawiciele branży IT podczas debaty „Liderzy Branży”

Idź do oryginalnego materiału