Lidl, Rewe i inne sieci próbują kusić klientów specjalnymi ofertami. Co zmieni się dla niektórych konsumentów w 2025 r. – i ile możesz zaoszczędzić dzięki aplikacjom sprzedawców detalicznych.
Reklamy trudno nie zauważyć. „Dziesięć procent zniżki na następny zakup” – to hasło, które duże sieci handlowe, takie jak Lidl, Rewe i Penny, promują w tej chwili we wszystkich kanałach, promując swoje aplikacje oraz własne programy premiowe i lojalnościowe.
Celem jest przyciągnięcie klientów i mocniejsze związanie ich. Dealerzy uciekają się do triku. „Z coraz większej liczby ofert specjalnych można skorzystać tylko wtedy, gdy zarejestrujesz się w aplikacji sprzedawcy i zechcesz podać swoje dane. jeżeli nie, to nie masz szczęścia” – mówi Carsten Kortum, profesor na Państwowym Uniwersytecie Spółdzielczym w Badenii-Wirtembergii w Heilbronn .
W aplikacjach klienci i sprzedawcy detaliczni zawierają transakcję wymiany: klienci otrzymują ekskluzywne korzyści. Czasami w ofercie znajdują się dodatkowe pozycje, czasami dostępna jest dodatkowa zniżka na produkty przecenione. Dyskont Lidl kilka dni temu wprowadził na rynek własną czekoladę Dubai. Użytkownicy aplikacji Lidl płacą o 45 procent mniej niż wszyscy inni.
W najlepszym przypadku sprzedawcy detaliczni otrzymają więcej lojalnych klientów i ich danych. Pomagają zrozumieć, czego chcą kupujący. Możesz lepiej odpowiadać na ich preferencje i wpływać na ich zachowania zakupowe. Według ankiety przeprowadzonej przez instytut badań handlu detalicznego IFH, ponad czterech na pięciu klientów w Niemczech korzysta z własnych programów premiowych lub zwrotów oferowanych przez sprzedawców detalicznych.
Programy lojalnościowe nie są nowością. Szwedzki sprzedawca mebli Ikea jako jeden z pierwszych wprowadził „Kartę Rodzinną” w 1984 roku. Aldi jest jedyną dużą firmą zajmującą się handlem detalicznym, która nie posiada programu świadczeń. Fakt, iż jest na nie popyt, wynika również z faktu, iż nie tylko wiele produktów spożywczych stało się ostatnio droższych. Oferty specjalne stały się ważniejsze. Klienci wrażliwi na cenę wykorzystują każdą okazję do oszczędzania. Konkurencja między detalistami jest odpowiednio zacięta.
Rewe uruchamia nowy program lojalnościowy
Pod koniec roku będzie ruch w temacie. Grupa Rewe wycofuje się z Payback i uruchamia w swoich aplikacjach własne, nowe programy bonusowe. Niemiecka Agencja Prasowa dowiedziała się od kręgów firmowych, co będzie dalej: klienci Rewe będą mogli w przyszłości zakupić określone artykuły z premią w euro. Niektóre artykuły kosztują 10 lub 20 centów za sztukę, inne za euro lub więcej. Mówi się, iż kilkaset zmieniających się artykułów jest powiązanych z kuponami.
Zebrane środki można wykorzystać podczas zakupów. Każdy, kto w ciągu miesiąca dokona zakupu o wartości 400 euro, otrzyma również 10% zniżki na pierwszy zakup w następnym miesiącu. Ponadto przez cały czas istnieją oferty zarezerwowane dla użytkowników aplikacji. Penny, dyskontowa spółka zależna Rewe, również otrzymuje nowy system premiowy.
Z otoczenia firmy taki krok uzasadniają także wysokie koszty. Według kręgów branżowych sama sieć supermarketów Rewe płaci Paybackowi prawie 150 milionów euro rocznie. Z ponad 30 milionami użytkowników w Niemczech, Payback jest zdecydowanie najbardziej znanym i najczęściej używanym programem bonusowym. Klienci mogą zbierać punkty w wielu różnych sklepach, m.in. Aral, dm i Thalia. Od początku 2025 roku będzie to możliwe także w sklepach Edeka i Netto, a od końca roku w oddziałach sieci domów towarowych Galeria.
Użytkownicy programów bonusowych często kupują więcej
Z punktu widzenia ekspertów branżowych odejście Rewe stanowi zarówno szansę, jak i ryzyko. Nie jest pewne, czy wielu klientów w rezultacie odejdzie, mówi ekspert ds. handlu detalicznego Kortum. Przy wyborze lokalizacji zakupów znaczenie miały także inne czynniki, takie jak jakość, wybór, dostępność i obsługa.
Wielu klientów najwyraźniej nie traktuje lojalności zbyt poważnie. Badacze rynku z NIQ dostrzegają tendencję do skakania po sklepach, czyli kilku mniejszych zakupów rozmieszczonych w różnych sklepach. Coraz mniej osób swoje duże cotygodniowe zakupy robi wyłącznie w sklepie. Stanowi to zaledwie jedną piątą sprzedaży. Mówi się, iż ogólna lojalność wobec sprzedawców detalicznych spada.
Niemniej jednak programy premiowe przynoszą skutek. Według badania IFH 56 procent użytkowników częściej kupuje w sklepach detalicznych, a co trzeci wydaje więcej pieniędzy. Wielu klientów ma co najmniej cztery różne aplikacje zakupowe na swoich telefonach komórkowych, ale nie korzystają ze wszystkich regularnie. Istnieje potrzeba trwałej wartości dodanej i zachęty, mówi dyrektor zarządzający IFH Media Analytics, Andreas Riekötter. o ile tak się nie stanie, aplikacje zostaną ponownie usunięte.
Obrońcy konsumentów ostrzegają
W przyszłości wiele może się wydarzyć w przypadku programów korzyści. Sztuczna inteligencja prawdopodobnie odegra w tym kluczową rolę. Ekspert ds. handlu detalicznego Kortum spodziewa się, iż detaliści niedługo będą mogli obsługiwać klientów w znacznie bardziej ukierunkowany sposób. Jako wzór do naśladowania podaje dostawcę usług streamingowych Spotify. W aplikacji użytkownicy mogą tworzyć własne playlisty dostosowane do swoich upodobań.
Sieć supermarketów Albert Heijn niedawno zintegrowała sztuczną inteligencję ze swoją aplikacją, która wspiera klientów w zakupach i udostępnia pomysły na przepisy na żądanie. Wiele osób w Niemczech jest na to otwartych. Według ankiety Bitkom jedna na dwie osoby chciałaby używać sztucznej inteligencji do wyszukiwania okazji. 22 procent uważa, iż byłoby dobrze, gdyby potrzebne artykuły z drogerii lub artykułów spożywczych były automatycznie ponownie zamawiane.
Według Kortuma istnieje jeden główny powód, dla którego nie wszyscy klienci korzystają z aplikacji i programów lojalnościowych. „Wiele osób boi się, ponieważ nie wiedzą, co stanie się z ich danymi”. Obrońcy konsumentów krytycznie odnoszą się do aplikacji. Konsumenci powinni uważnie zapoznać się z przepisami dotyczącymi ochrony danych i w razie potrzeby zmienić ustawienia, mówi Simone Bueb z Bawarskiego Centrum Konsumenckiego.