Raport Accenture — polska branża finansowa w obliczu transformacji gen AI

itbiznes.pl 2 tygodni temu
Zdjęcie: Accenture logo na budynku


Polska branża finansowa stoi u progu przełomowej transformacji dzięki generatywnej sztucznej inteligencji (gen AI). Według najnowszego raportu Accenture „Czas na gen AI: czy branża finansowa wykorzysta tę szansę?”, aż 71 proc. czasu pracy w sektorze może zostać zautomatyzowane lub znacząco usprawnione przy użyciu tej technologii. To ogromna szansa na wzrost efektywności oraz uwolnienie potencjału pracowników, którzy będą mogli skupić się na bardziej strategicznych zadaniach.

Raport identyfikuje trzy scenariusze wdrożenia gen AI. Podejście agresywne zakłada pełną implementację w ciągu pięciu lat, koncentrując się głównie na redukcji kosztów, ale ryzykując rosnącą rotację kadr. Ostrożny model, dominujący w tej chwili w Polsce, przewiduje okres 15-letni. Natomiast najbardziej korzystny, z perspektywy długofalowego rozwoju, jest scenariusz skoncentrowany na ludziach. Zakłada on 10-letnie wdrożenie, mocne wsparcie pracowników oraz osiągnięcie wysokiej wartości dodanej dla całej gospodarki – szacowanej choćby na 570 mld zł do 2038 r.

Choć potencjał jest olbrzymi, kadra zarządzająca często niedoszacowuje możliwości, jakie niesie gen AI. Menedżerowie spodziewają się wzrostu produktywności pracowników o 11-20 proc., podczas gdy badania sugerują, iż w wysoko wykwalifikowanych zawodach może on sięgnąć choćby 40 proc. Jednocześnie aż 87 proc. zarządzających w Polsce postrzega gen AI głównie jako narzędzie redukcji kosztów, w przeciwieństwie do globalnych trendów, w których dominuje podejście nastawione na zwiększanie przychodów i tworzenie nowych źródeł wartości.

Accenture zwraca uwagę na brak odpowiednie infrastruktury

Wdrożenie technologii hamują niejasne regulacje oraz brak dojrzałej infrastruktury technologicznej. Ponad połowa firm wstrzymuje się z szerszym skalowaniem rozwiązań, a 40 proc. w ogóle nie mierzy zwrotu z inwestycji w gen AI. Zarazem kadra menedżerska zakłada, iż pracownicy już powszechnie korzystają z narzędzi AI, choć sami zatrudnieni nie zawsze to potwierdzają. Dobre praktyki wskazują, iż szeroka oferta szkoleń z zakresu gen AI zwiększa satysfakcję oraz lojalność pracowników, a tym samym przekłada się na lepszą efektywność organizacji.

Eksperci Accenture podkreślają, iż firmy powinny postawić na proaktywność, inkluzywność oraz szybkie budowanie nowoczesnej infrastruktury technologicznej. Takie podejście pozwoli nie tylko ograniczyć koszty, ale przede wszystkim uwolnić pełen potencjał drzemiący w generatywnej sztucznej inteligencji i w ludziach, którzy tę technologię wykorzystują.

Idź do oryginalnego materiału