Raport Cisco AI Readiness Index 2024 – polskie firmy nie są przygotowane na sztuczną inteligencję

itbiznes.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: Raport Cisco AI Readiness Index 2024 Polska


Najnowszy raport „Cisco AI Readiness Index 2024” wykazał, iż polskie przedsiębiorstwa coraz bardziej odczuwają presję związaną z wdrażaniem sztucznej inteligencji, ale ich gotowość do pełnej implementacji tej technologii wyraźnie spada. Badanie wskazuje, iż poziom przygotowania rodzimych firm uległ zmniejszeniu z 6% w poprzednim roku do 2% obecnie. Spadek ten jest szczególnie niepokojący, zważywszy na istotną rolę AI w kształtowaniu przyszłości biznesu i konieczność szybkiego dostosowania się do dynamicznych zmian rynkowych.

Badanie, przeprowadzone w 30 krajach na próbie 8 tys. liderów biznesu z organizacji zatrudniających co najmniej 500 pracowników, koncentrowało się na sześciu kluczowych obszarach: strategii, infrastrukturze, danych, zarządzaniu, zasobach ludzkich i kulturze organizacyjnej. Wyniki ujawniły, iż w Polsce największym problemem pozostaje zaplecze techniczne – tylko 9% firm dysponuje odpowiednimi procesorami GPU, a zaledwie 14% potrafi skutecznie zabezpieczać dane w modelach AI przy użyciu kompleksowych narzędzi, takich jak szyfrowanie end-to-end czy zaawansowane audyty bezpieczeństwa.

Presja na wdrożenie AI rośnie, a wyniki rozczarowują

Przedsiębiorstwa działające na polskim rynku muszą coraz szybciej wdrażać AI, aby sprostać oczekiwaniom kadry zarządzającej i rad nadzorczych. Badanie wskazuje, iż 37% firm czuje, iż ma maksymalnie rok na dopracowanie strategii w tym obszarze. Jednocześnie, choć 53% organizacji przeznacza 10-30% swojego budżetu IT na sztuczną inteligencję, ponad 35% respondentów nie dostrzega satysfakcjonujących rezultatów.

Głównymi obszarami zastosowania AI w Polsce są cyberbezpieczeństwo, infrastruktura IT oraz analiza danych. Firmy starają się zwiększać efektywność, wprowadzać innowacje i umacniać swoją konkurencyjność, jednak braki kadrowe stanowią kluczową barierę – niedobór wykwalifikowanych specjalistów skutecznie utrudnia wdrażanie zaawansowanych rozwiązań.

Wkrótce będą tylko dwa rodzaje firm: te, które oprą swoją działalność na sztucznej inteligencji i te, które przestaną być istotne. Sztuczna inteligencja zmusza nas do ponownego rozważenia zapotrzebowania na moc obliczeniową, efektywnej łączności wewnątrz i pomiędzy centrami danych, zarządzania danymi, bezpieczeństwa i innych kluczowych kwestii technologicznych — komentuje Jeetu Patel, Chief Product Officer w Cisco

Polskie organizacje są świadome zbliżających się wyzwań i konieczności zmian. Aż 51% z nich zamierza poprawić skalowalność, elastyczność i łatwość zarządzania infrastrukturą IT, aby lepiej przygotować się na dynamicznie ewoluującą erę sztucznej inteligencji. Pytanie, czy zdążą…

Idź do oryginalnego materiału