Rosnące koszty życia i zmiany klimatu to główne obawy młodych Europejczyków

euractiv.pl 2 dni temu

Koszty utrzymania i kwestie środowiskowe to dwa główne powody do obaw młodych Europejczyków – wynika z badania Eurobarometru.

W poniedziałek (17 lutego) Eurobarometr opublikował wyniki badania, w ramach którego zapytano Europejczyków w wieku 16-30 lat m.in. o ich największe obawy, dostęp do informacji czy dezinformację.

Z badania wynika, iż 40 proc. młodych Europejczyków uważa, iż przeciwdziałanie rosnącym kosztom życia powinno być priorytetem Unii Europejskiej w ciągu najbliższych pięciu lat. Z kolei 33 proc. osób za priorytet uznało walkę ze zmianami klimatu, a 31 proc. – sytuację ekonomiczną i tworzenie nowych miejsc pracy.

Wśród najważniejszych kwestii, którymi zająć powinna się UE, młodzi ludzie wymienili również ochronę społeczną, opiekę zdrowotną i świadczenia socjalne (29 proc.), edukację (27 proc.), mieszkalnictwo (23 proc.) oraz obronność i bezpieczeństwo (21 proc.).

Wśród respondentów z Polski największym priorytetem również były rosnące ceny i koszty życia (46 proc.). Dla 32 proc. młodych Polaków najważniejsza jest sytuacja gospodarcza i tworzenie miejsc pracy, dla 28 proc. edukacja i szkolenia oraz ochrona społeczna, dobrostan i dostęp do opieki zdrowotnej, a dla 25 proc. ochrona środowiska naturalnego.

– Słuchanie młodych Europejczyków i ich obaw jest najważniejsze dla polityków, decydentów i demokracji europejskiej. Młodzi ludzie dziś martwią się rosnącymi cenami, zmianami klimatu, bezpieczeństwem i możliwością znalezienia dobrej pracy – stwierdziła przewodnicząca Parlamentu Europejskiego Roberta Metsola.

– To są kwestie, które musimy uwzględniać w każdej podejmowanej decyzji i każdym uchwalanym prawie. W przeciwnym razie ryzykujemy utratę całego pokolenia na rzecz rozczarowania – dodała.

Skąd młodzi czerpią informacje?

Młodych Europejczyków zapytano również o to skąd czerpią informacje. Okazuje się, iż najpopularniejszym źródłem są media społecznościowe (42 proc.). Jak chodzi o konkretne platformy, to najczęstszym źródłem jest Instagram (47 proc.), TikTok (39 proc.) oraz YouTube (37 proc.). Nieco mniej popularne są Facebook (27 proc.) i X (21 proc.).

Wielu młodych ludzi jako źródło informacji traktuje również telewizję (39 proc.). Znacznie mniej, bo 26 proc., korzysta z portali informacyjnych. Z kolei 25 proc. za główne źródło informacji uznało rozmowy z rodziną i przyjaciółmi, a 23 proc. platformy do oglądania wideo.

W Polsce młodzi ludzie również najchętniej korzystają z mediów społecznościowych (48 proc.). Nieco mniej osób jako główne źródło informacji podało telewizję (36 proc.) i internetowe serwisy informacyjne (32 proc.). W naszym kraju najpopularniejszym medium społecznościowym okazał się Facebook (51 proc.), który wyprzedza YouTube’a (45 proc.), Instagrama (37 proc.) i TikToka (36 proc.). Najmniej osób korzysta zaś z platformy X (31 proc.).

Jednocześnie większość młodych ludzi (76 proc.) zdaje sobie sprawę, iż są narażani na dezinformację. Najczęściej dezinformacji doświadczali obywatele Malty (59 proc.), Węgier (58 proc.), Grecji (57 proc.), Luksemburga (55 proc.) i Belgii (54 proc.). Z kolei w Rumunii (19 proc.) i Bułgarii (11 proc.) najwięcej respondentów stwierdziło, iż nigdy nie byli narażeni na dezinformację.

Młodzi Europejczycy są więc w większości świadomi zagrożeń. Jednocześnie aż 70 proc. z nich uważa, iż potrafią rozpoznać kiedy mają do czynienia z dezinformacją. Najpewniejsi w tej kwestii byli Maltańczycy i Chorwaci, a mniej Austriacy, Niemcy i Słoweńcy.

Czy młodzi są zwolennikami UE?

Z badania wynika również, iż młodzi Europejczycy ogólnie popierają Unię Europejską, ale nie koniecznie są zwolennikami jej obecnego sposobu funkcjonowania. Taką odpowiedź wybrało 32 proc. ankietowanych (w Polsce 33 proc.). kilka mniej osób, bo 31 proc. (w Polsce 27 proc.), uznało, iż popiera UE i jej sposób funkcjonowania.

Z kolei sceptycym wobec UE wyraziło 21 proc. młodych Europejczyków i 25 proc. młodych Polaków. Całkowitymi przeciwnikami Unii jest zaś 6 proc. obywateli UE i 7 proc. Polaków.

Idź do oryginalnego materiału