Zdjęcie: Projects
Bez owijania w bawełnę – OpenAI podczas 8. dnia shipmas udostępnia SearchGPT dla wszystkich użytkowników. ChatGPT w darmowej wersji uzyskał nową opcję, która pozwala na wyszukiwanie treści web w bardzo przystępny sposób.
SearchGPT ujrzał światło dzienne. Projekt wyszedł z fazy testów, który był udostępniany wybranym wydawcom, a w październiku 2024 roku wszedł w pierwszej wersji do płatnych planów. Teraz jest już dostępny dla wszystkich i otrzymał update dotyczący szybkości wyszukiwania oraz przejrzystości dla urządzeń mobilnych.
Dużym słowem byłoby nazwanie SearchGPT oddzielną wyszukiwarką, a raczej świetnym filtrem Google'a. Niemniej jednak może on wiele zmienić – przede wszystkim od strony dostawców treści. Czy nam się oberwie i ruch użytkowników będzie mniejszy? A może zupełnie odwrotnie? Może w szerszej perspektywie pozytywnie – to na nas – i inne witryny wpłynie? Omówmy jednak najpierw jak skorzystać z nowej funkcji.
SearchGPT dla wszystkich użytkowników
OpenAI nie utrudnia sprawy. Prościej się nie da. Wystarczy w polu dialogowym zaznaczyć ikonkę imitującą globus, która odpowiada za wyszukiwanie treści w czasie rzeczywistym w sieci web. W momencie jej odhaczenia wyświetli się pole tekstowe z napisem „Wyszukaj”. Wtedy wiemy, iż nie korzystamy ze standardowego ChatGPT, tylko SearchGPT.
Następnie system podsumuje nasze zapytanie w bardzo przejrzysty sposób. W zasadzie zbierze wszystko w całość, tworząc zdania, czerpiąc wiedzę ze wszystkich źródeł i w danych fragmentach zastosuje linkowanie zewnętrzne witryn internetowych, czyli skąd pobrał dane.
Ponadto, na końcu możemy kliknąć pole „Źródła”, a wtedy z prawej strony pojawią się nagłówki z adresami stron. Tak jak w Google. Jednak przewaga SearchGPT jest taka, iż podsumowanie jest bardziej przejrzyste.
SearchGPT vs Google
Z ciekawości przeprowadziłem parę testów, czy OpenAI pokaże któryś nas artykuł w czołówce. Nie bym był sobą gdyby nie wybrał czegoś z rozrywki i lepiej prosperujących artykułów, ale też nie będących w najwyższej stawce naszych wyświetleń. I faktycznie na zapytanie: „W jakiej kolejności oglądać Obcego" pojawiliśmy się na najwyższej pozycji. Porównałem sobie te rezultaty z tym, co pokazało mi Google w trybie incognito z taka samą frazą i wyniki były nieco inne.
[gallery link="file" size="full" columns="1" ids="268563,268564"]
Napotkałem też na parę błędów. Co ciekawe, jeden z nich dotyczył samego wydarzenia shipmas i tutaj nieco zgłupiał, bo według niego jesteśmy już dawno po ogłoszeniu całego eventu. SearchGPT po prostu zdublował ogłoszenia z każdego dnia, a choćby dodał obwieszczenie, które nie miało miejsca.
Warto weryfikować informacje – zresztą tak samo jak w Google. Ponadto jeżeli najedziemy na pole wyszukiwania, to u dołu pojawią się najbardziej trendujące zapytania. Hasło „Tomasz Jakubiak” wskazuje, iż dane te są pobierane dla konkretnego regionu.
Co na to wydawcy treści?
https://youtu.be/OzgNJJ2ErEE
SearchGPT korzysta z GPT-4o, aczkolwiek w bezpłatnej wersji posiada limit zapytań na dobę. Dalej można korzystać z nowej funkcji, ale przy wykorzystaniu mniej wydajnego chatbota GPT-4o mini. OpenAI współpracowało z wieloma wydawcami, aby polepszyć działanie wyszukiwania treści. Widać, iż firma ma duże plany i zamierza rozwijać SearchGPT. Możemy również dodać rozszerzenie w przeglądarce, aby szybki pasek górny od razu przekierowywał nas do ChatGPT. Poprawiono też widoczność treści na urządzeniach mobilnych.
Kto wie – może za jakiś czas będzie to dużo popularniejsze narzędzie niż Google? Pytanie, czy my – jako wydawcy – mamy się z czego cieszyć? Jak najlepiej tworzyć treści, aby pojawiało się w odpowiedziach użytkowników?
https://dailyweb.pl/shipmas-dzien-7-projects-czyli-organizacja-tresci-w-chatgpt-w-wersji-pro/
Jedno z badań wykazało, iż wykorzystanie AI w tym celu może negatywnie wpływać na około 25% ruchu wydawców z powodu braku nacisku na linki do stron internetowych. Czy OpenAI uruchomi plan monetyzujący pojawienie się konkretnych wyników ze stron? Niczego nie wykluczam, ale konkurencja dla Google'a może mieć zarówno dobre, jak i złe strony. Tak naprawdę – czas pokaże.
Kolejne informacje w ramach shipmas będziemy otrzymywać codziennie, od poniedziałku do piątku o godzinie 19:00 czasu polskiego – aż do 20 grudnia 2024 roku.
Wszystkie ogłoszenia OpenAI w ramach shipmas:
Dzień 1: ChatGPT Pro za 200 dolarów
Dzień 2: Wnioskowanie do programu badań dostrajających OpenAI
Dzień 3: Sora
Dzień 4: Canvas dostępne dla wszystkich
Dzień 5: ChatGPT integruje się z systemami Apple’a
Dzień 6: ChatGPT z opcją rozmowy ze Świętym Mikołajem
Dzień 7: Projects, czyli organizacja treści w ChatGPT w wersji Pro