Koncern Stellantis i francuski startup Mistral AI ogłosiły znaczące rozszerzenie swojego strategicznego partnerstwa. Po 18 miesiącach udanych projektów pilotażowych, kooperacja wchodzi w nową fazę, której celem jest wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji w całej organizacji, od inżynierii po sprzedaż i obsługę posprzedażową, aby przyspieszyć transformację cyfrową i zwiększyć wydajność operacyjną.
Nowy etap współpracy, ogłoszony podczas konferencji Italian Tech Week w Turynie, zakłada odejście od pojedynczych projektów na rzecz głębokiej integracji AI z kluczowymi procesami biznesowymi Stellantis. Aby to osiągnąć, obie firmy powołują dwie nowe, wyspecjalizowane jednostki: Innovation Lab (Laboratorium Innowacji) oraz Transformation Academy (Akademia Transformacji). Zadaniem pierwszej będzie współtworzenie wysoce spersonalizowanych rozwiązań AI dla złożonych zastosowań, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru sprzedaży i obsługi posprzedażowej. Z kolei Akademia Transformacji skupi się na skalowaniu wdrożeń AI w całej firmie i przyspieszeniu przejścia od prototypów do gotowych, produkcyjnych rozwiązań.
Dotychczasowa, trwająca od ponad roku współpraca, koncentrowała się na konkretnych zastosowaniach, takich jak inteligentny asystent samochodowy, który pełni rolę głosowej instrukcji obsługi, czy narzędzia AI wspierające inżynierów w analizie danych o komponentach i wynikach testów drogowych. Rozszerzenie partnerstwa ma na celu wykorzystanie tych doświadczeń na znacznie większą skalę.
“Nasza kooperacja z Mistral AI pomaga nam działać szybciej i mądrzej. To, co czyni to partnerstwo wyjątkowym, to zdolność Mistral AI do ścisłej współpracy ze Stellantis w celu dostarczania wymiernych rezultatów” – powiedział Ned Curic, Chief Engineering & Technology Officer w Stellantis.

Arthur Mensch, CEO i współzałożyciel Mistral AI, podkreślił z kolei unikalną pozycję Stellantis jako partnera “ze względu na jego skalę, głębię inżynieryjną i determinację do wdrażania AI w każdej części przedsiębiorstwa”. Dzięki wykorzystaniu wysoce konfigurowalnych modeli językowych (LLM) od Mistral AI, Stellantis zamierza nie tylko poprawić doświadczenia klientów, ale również zoptymalizować procesy produkcyjne i zwiększyć ogólną efektywność działania. Przypomnijmy, iż do koncernu Stellantis należą marki takie jak Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Peugeot oraz Vauxhall/Opel.