Sztuczna inteligencja w projektowaniu CAD

inzynieria.com 5 godzin temu

Korzystanie ze sztucznej inteligencji w pracy stało się już faktem. Pomaga nam na co dzień w wielu drobnych zadaniach, zastępuje wyszukiwarkę, wspiera w korespondencji i tłumaczeniach, przygotowuje podsumowania z nagranych spotkań. Czy jest użyteczna dla inżynierów?

Modele AI użyteczne dla inżynierów

W świecie sztucznej inteligencji nie istnieje jedno uniwersalne rozwiązanie. Różne systemy AI sprawdzają się najlepiej w odmiennych zastosowaniach. W kontekście współpracy z programami CAD, takimi jak AutoCAD, Autodesk Inventor, SOLIDWORKS czy PTC Creo, można wyróżnić trzy typy, które już teraz wnoszą realną wartość dla inżynierów.

Duży Model Językowy: LLM (Large Language Model)

LLM to model AI specjalizujący się w rozumieniu i generowaniu tekstu. Szkolony na ogromnych zbiorach danych tekstowych, od książek po kod programistyczny, potrafi tłumaczyć, streszczać, odpowiadać na pytania, rozwiązywać zadania i tworzyć treści tekstowe.

Ograniczeniem LLM jest to, iż może generować „halucynacje” - fałszywe lub niespójne informacje, co w zastosowaniach inżynierskich niesie ze sobą znaczne ryzyko.

Duży Model Multimodalny: LMM (Large Multimodal Model)

Model LMM to zaawansowana wersja LLM, przetwarzająca i generująca informacje z różnych modalności, nie tylko tekstu. Rozumie i łączy tekst z obrazami, dźwiękiem, wideo i innymi rodzajami danych.

Podobnie jak LLM, LMM również może generować „halucynacje”, wynikające z polegania na wiedzy parametrycznej lub uczenia się fałszywych korelacji.

Generowanie Wzmocnione Wyszukiwaniem: RAG (Retrieval-Augmented Generation)

RAG to podejście, w którym model LLM lub LMM ma dostęp do zewnętrznych źródeł wiedzy w czasie rzeczywistym. W odpowiedzi na zapytanie użytkownika, AI w architekturze RAG najpierw wyszukuje powiązane informacje ze wskazanych lub lokalnych baz danych, a następnie łączy je z zapytaniem. Dzięki temu AI może mieć precyzyjnie wyselekcjonowane źródła odpowiedzi, a to sprawia, iż są one dokładniejsze i bardziej kontekstowe, z niższym ryzykiem halucynacji.

Leo AI - co potrafi ten inteligentny asystent?

Leo AI to inteligentny asystent (copilot) wyszkolony na specjalistycznych materiałach inżynieryjnych, który ma też możliwość pracy w oparciu o lokalną bazę danych technicznych wykorzystywanych w przedsiębiorstwie. Dlatego jest określany przez swoich twórców, w odróżnieniu do wyżej omówionych modeli, jako Large Mechanical Model.

Co ważne, Leo AI w lokalnym wdrożeniu działa w pełni autonomicznie, nie udostępniając zewnętrznie wiedzy uzyskanej z poufnych materiałów firmy.

Leo AI rozumie język techniczny i potrafi przekształcać opisy tekstowe, szkice, specyfikacje oraz dane CAD w odpowiedzi zoptymalizowane pod kątem DFMA (Design for Manufacturing and Assembly).

Jego zastosowanie w pracy inżyniera to najczęściej:

  • uzyskiwanie odpowiedzi na pytania techniczne w czasie rzeczywistym,
  • znajdowanie powiązanych materiałów i odpowiednich części,
  • przeszukiwanie modeli 3D,
  • automatyczne tworzenie wariantów projektów,
  • generowanie koncepcji i meshowych modeli 3D.

Large Mechanical Model, taki jak Leo AI, jest przydatnym narzędziem w procesie projektowania nowych konstrukcji i urządzeń. Wykonuje powtarzalne i czasochłonne, związane z przeszukiwaniem danych zadania, uczy się i ułatwia rozpoczęcie pracy nad nowym projektem oraz rozwiązywanie problemów.

Leo AI, w odróżnieniu od ogólnodostępnych modeli AI, jest wytrenowany wyłącznie na specjalistycznych danych inżynierskich. Wdrożenie Leo AI połączone z integracją z lokalnym systemem PDM może wymagać wsparcia ze strony firmy wyspecjalizowanej w transformacji cyfrowej, takiej jak Visiativ Poland.

Idź do oryginalnego materiału