Sztuczna inteligencja (artificial intelligence, AI) stała się jedną z najbardziej przełomowych technologii, które zmieniają nasz sposób pracy i w ogóle funkcjonowania w codziennym życiu. w tej chwili AI obejmuje nie tylko skomplikowane procedury, takie jak automatyzacja procesów produkcyjnych czy analiza danych w biznesie. Jej wpływ odczuwamy wszędzie. Jak wiemy, AI świetnie odnajduje się w marketingu i e-commerce, gdzie sztuczna inteligencja umożliwia precyzyjną analizę zachowań użytkowników i dopasowanie oferty do ich indywidualnych potrzeb. Jednak na tym jej rola się nie kończy. Gdyby spojrzeć szerzej, zauważymy, iż AI przeniknęła już niemal każdą sferę naszego życia. Wkradła się ona nie tylko w naszą pracę, szkolnictwo codzienne obowiązki, ale również przemysł. Jak rozwija się AI w biznesie? Dlaczego warto zwrócić uwagę na jej rozwój w obszarze produkcyjnym? Czemu AI w przemyśle powinna być obiektem zainteresować np. świata e-commerce? O tym w artykule!
Rynek sztucznej inteligencji – Badania
Zastosowania sztucznej inteligencji bardzo gwałtownie się rozwijają, a prognozy wskazują na dalsze utrzymywanie się tego trendu. Według danych Statista wartość rynku AI do 2030 roku ma osiągnąć około 740 miliardów dolarów. Jeszcze bardziej optymistyczne prognozy Next Move Strategy przewidują wzrost do 1,85 biliona dolarów. Świadczy to o olbrzymim zapotrzebowaniu na tę technologie. Również raport Uniwersytetu Stanforda pokazuje, iż nakłady finansowe na rozwój AI w 2023 roku wyniosły ponad 25 miliardów dolarów. To aż osiem razy więcej niż rok wcześniej! W Polsce coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie sztucznej inteligencji, zwiększając tym swoją konkurencyjność na rynku.
Polskie firmy rozwijają się dzięki AI
Przedsiębiorstwa dostrzegają wartość płynącą z AI. Odsetek firm, które wdrożyły lub są w trakcie wdrażania rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, stale się zwiększa. Korzyści są niezaprzeczalne. Według raportu Deloitte „State of AI in the Enterprise 94% firm, które wprowadziły AI, zauważyło wzrost przychodów, a 88% wskazało na poprawę innowacyjności. Technologia ta nie tylko przyspiesza i automatyzuje procesy. Usprawnia również zarządzanie danymi i umożliwia analizę w czasie rzeczywistym. Przykłady zastosowań w różnych sektorach obejmują optymalizację zasobów, zarządzanie łańcuchem dostaw, przewidywanie awarii (predictve maintenance), a także szacowanie trendów rynkowych.
Jak AI wspiera decyzje?
Sztuczna inteligencja jest kluczowym narzędziem w podejmowaniu decyzji, wspierając firmy w analizie dużych ilości danych i szybkim dostarczaniu trafnych informacji. Dzięki AI możliwe jest skuteczne przewidywanie trendów i rekomendowanie optymalnych rozwiązań. Na przykład w e-commerce technologia może analizować zachowania konsumentów, co umożliwia lepsze dopasowanie ofert i zwiększa konwersję sprzedaży. W sektorze finansowym wspiera planowanie, ocenę ryzyka i optymalizację kosztów. Pomaga to w minimalizowaniu zagrożeń i podejmowaniu bardziej świadomych decyzji. Automatyzacja analizy informacji pozwala firmom gwałtownie reagować na zmiany rynkowe, przewidywać problemy i efektywnie zarządzać materiałami. Przekłada się to na znaczącą przewagę konkurencyjną.
AI w przemyśle i e-commerce – ten sam potencjał
Na pierwszy rzut oka sektory biznesowe, takie jak produkcja i e-commerce, mogą wydawać się od siebie oddalone niemal o lata świetlne. Jednak w kwestii zastosowania technologii AI mają znacznie więcej wspólnego niż moglibyśmy przypuszczać.
W e-commerce sztuczna inteligencja jest powszechnie stosowana do analizy zachowań użytkowników, personalizacji treści oraz obsługi klienta – umożliwia szeroką automatyzację procesów. Prowadzi to do lepszego dopasowania oferty do indywidualnych potrzeb konsumentów. W przemyśle natomiast odgrywa nieocenioną rolę, wspierając operatorów maszyn, usprawniając procesy produkcyjne oraz zarządzanie danymi pochodzącymi z linii wytwórczych. Dzięki zaawansowanym algorytmom AI sektor industrialny może nie tylko minimalizować ryzyko nieoczekiwanych przestojów, ale także usprawniać efektywność operacyjną, monitorować jakość produktów oraz lepiej zarządzać łańcuchem dostaw. Może pomóc w dostarczeniu niezwykle cennej dla e-commerce wiedzy z procesu produkcyjnego.
Przykład: W ten sposób można klientowi ostatniemu dostarczyć informacji o warunkach w jakich był produkowany jego samochód, torebka czy telefon. Można zadbać o zaufanie przekazując dane dotyczące pochodzenia poszczególnych surowców i komponentów wchodzących w skład oferowanego w sklepie online długopisu, telewizora czy roweru.
AI napędza przemysł i e-commerce
Za równo przemysł jak i handel internetowy coraz częściej korzystają z nowoczesnych modeli językowych, a także z rozbudowanych systemów IT. W e-commerce zaawansowane narzędzia wspierają nie tylko przygotowanie treści, targetowanie reklam i zarządzanie sklepami internetowymi, ale również analizują dane w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możliwa jest szybka, jak nigdy wcześniej, reakcja na potrzeby rynku. W produkcji zaawansowane systemy IT oraz rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji mogą wspomagać administrowanie zasobami, dokumentacją techniczną oraz pozwalają wykorzystać predykcję w utrzymaniu ruchu i przewidywać potencjalne awarie jeszcze przed ich realnym wystąpieniem. Co w efekcie pozwoli na dostarczenie sprzedawcy produktów na czas i z zachowaniem najwyższej jakości.
W obu przypadkach AI nie tylko przyspiesza przetwarzanie informacji, ale i zwiększa wydajność działań. Cyfryzacja mechanizmów wspomagana przez sztuczną inteligencję pozwala na sprawniejsze zarządzanie środkami, ułatwia podejmowanie świadomych decyzji oraz optymalizuje komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Pomimo różnic między tymi sektorami, technologie AI wnoszą podobne korzyści i nawzajem mogą się wspierać, umożliwiając firmom rozwój i lepsze dostosowanie się do potrzeb zmieniającego się rynku.
Zakłady produkcyjne – Poznaj możliwości predictive maintenance
Produkcja jest jednym z obszarów, w których sztuczna inteligencja ma szczególne znaczenie. Jak wspominaliśmy wcześniej, dzięki technologii AI możliwe jest wprowadzenie tzw. predykcyjnej konserwacji (predictive maintenance), która pozwala na przewidywanie i zapobieganie awariom maszyn. Zbieranie i analizowanie danych w czasie rzeczywistym umożliwia śledzenie cyklu produkcyjnego i monitorowanie parametrów jakościowych. Sztuczna inteligencja automatycznie analizuje dane pochodzące z urządzeń, dzięki czemu możliwe jest wykrywanie wszelkich nieprawidłowości oraz identyfikacja potencjalnych problemów przed ich eskalacją.
Przykład: Cykl produkcyjny zaczyna odbiegać od ustalonych norm, a AI posiada dane historyczne wskazujące, iż przy podobnych parametrach wystąpiła kiedyś awaria maszyny. W takim przypadku może natychmiast zgłosić alert.
Co więcej, AI może wspierać przedsiębiorstwa w zarządzaniu procesami logistycznymi, magazynowymi oraz monitorowaniu przepływu materiałów. Dzięki zebranym danym można zoptymalizować procesy składowania i kategoryzacji produktów, a także przewidywać zapotrzebowanie na konkretne surowce. Sztuczna inteligencja może również prognozować zmiany popytu. To z pewnością pozwala na lepsze planowanie produkcji i minimalizację kosztów przechowywania.
Wdrożenie AI w działalność biznesową może stanowić niemałe wyzwanie. Przynosi jednak ogromne korzyści w obszarach: predykcyjnego utrzymania ruchu, identyfikowalności produktu i procesów produkcyjnych, efektywności wytwórczej, zarządzania danymi, a także automatyzacji procesów. Sztuczna inteligencja staje się nieodzownym elementem nowoczesnych zakładów produkcyjnych, pozwalając na optymalizację działań i lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów. jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat roli sztucznej inteligencji, szczególnie w odniesieniu do sektora przemysłowego, koniecznie weź udział w prelekcji „AI w przemyśle – czy wiesz jakie korzyści da Tobie?” podczas tegorocznej konferencji Mobile Trends.
Bilet na konferencję możesz nabyć tutaj.