Szanghajska rodzina 2022
W ubiegłym roku 73,8% mieszkańców Szanghaju posiadało kartę stałego mieszkańca i zameldowania, czyli tzw. Hukou (户口)1. 66,01% szanghajskich rodzin posiadało jedno dziecko, 29,46% dwoje, a 4,53% więcej niż dwoje. Przeciętna mieszkanka Szanghaju urodziła swoje pierwsze dziecko w wieku 31,18 lat.2
Źródło:
1 Hukou – to system rejestracji (zameldowania) stałego mieszkańca. Wyróżnia się hukou miejskie lub wiejskie, z których każde jest dziedziczone. Jest specyficzna forma „przypisania do ziemi”. Książeczka hukou zawiera informacje dotyczące zawarcia małżeństwa, urodzin dzieci, rozwodach, śmierci członków najbliższej rodziny oraz o rodzaju i miejscu zamieszkania. Posiadanie hukou wiąże się z dużymi ułatwieniami w życiu mieszkańców dużych miast posiadających duże budżety na wszelkiego rodzaju usługi socjalne. Posiadanie lokalnego hukou umożliwia szybszy zakup mieszkania, daje dostęp do preferencyjnych kredytów, większego zakresu ubezpieczenia i opieki zdrowotnej, pomocy socjalnej, ułatwia przyjęcie dzieci do przedszkola, szkoły, jest warunkiem podjęcia pracy w administracji rządowej, dostępu do mieszkań komunalnych, darmowej edukacji. W ostatnich latach poszczególne miasta poluźniają zasady uzyskania hukou.
Średnia powierzchnia mieszkania
Jak wynika z analiz Ministerstwa Mieszkalnictwa oraz Rozwoju Miast i Wsi (住房和城乡建设部) średnia powierzchnia mieszkania w Chinach z końcem 2021 roku wynosiła 41,76 m2, w tym w miastach 42,29 m2, a na terenach wiejskich 46,8 m2.
Największą średnią powierzchnię mają mieszkania w:
- Pekinie (77,6 m2),
- Szanghaju (73,86 m2) oraz
- GuangZhou (Kantonie) i ShenZhen (72,06 m2).
W tych czterech miastach notowany jest największy głów mieszkań (niski współczynnik ilości mieszkań do liczby mieszkańców). W pozostałych miastach Chin rynek mieszkaniowy zdaje się nasycony, jednakże wszędzie występuje problem renowacji i remontów starzejącej się substancji mieszkaniowej.
Źródło:
Turbulencje i gospodarka
Gospodarka Chin ożywia się, ale nie bez problemów. Dotyczy to między innymi spadku zysków przedsiębiorstw przemysłowych1. Wedle danych Państwowego Urzędu Statystycznego (国家统计局) w pierwszych dwóch miesiącach bieżącego roku spadły one o 22,9% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Spadki zysków w przemyśle obserwowane były już od połowy ubiegłego roku, jednak dwa pierwsze miesiące roku to znaczący (gwałtowny) ich spadek. W przedsiębiorstwach
- państwowych zyski obniżyły się o 1,5%,
- w prywatnych o 19,9%,
- w zagranicznych o 35,7%.
W przemyśle wydobywczym odnotowano niewielki spadek, o 0,1%. W przedsiębiorstwach produkcyjnych o 32,6%.
Inaczej wyglądała sytuacja przedsiębiorstw zajmujących się produkcją i dostawami paliw, energii elektrycznej, ciepła, gazu oraz wody. Ich zyski wzrosły o 38,6% r/r.
Średni okres regulowania należności pomiędzy firmami wynosił 66 dni i zwiększył się o 7,3 dnia r/r.
Czy taka sytuacja to „wypadek przy pracy”, czy już coś poważniejszego? Z wyciąganiem poważniejszych wniosków należy się jeszcze powstrzymać, przynajmniej do końca II kwartału.
Źródło:
1 Dane Państwowego Urzędu Statystycznego (国家统计局).
Badania dotyczą przedsiębiorstw przemysłowych, których roczne przychody to minimum 20 mln RMB (ok. 12,72 mln PLN).
Ulgi pozostają
Zgodnie z zapowiedzią premiera Li Qianga (李强) do końca 2024 roku utrzymana zostanie preferencyjna polityka podatkowa, którą przyjęto w roku 2022 w ramach wysiłków na rzecz ochrony i ożywienia ekonomii dotkniętej skutkami rygorystycznych zasad walki z epidemią Covid-19.1
W ubiegłym roku obniżki podatków, opłat, zwroty podatków czy odroczone płatności osiągnęły łącznie wartość 4,2 bln RMB (ok. 2,66 bln PLN). W tej kwocie znalazło się 2,4 bln RMB (ok. 1,55 bln PLN) ulg związanych z podatkiem VAT, największych od dziesięcioleci.
Li Qiang zapowiedział także, iż zostanie również utrzymana zerowa stawka ceł na import węgla wprowadzona w kwietniu 2022 roku. Import węgla w ciągu pierwszych dwóch miesięcy bieżącego roku wzrósł w Chinach o 71% r/r.
Źródło:
Apple i Chiny
Po przerwie spowodowanej epidemią Covid-19 w Pekinie odbyło się kolejne China Development Forum (中国发展高层论坛). Wzięło w nim udział blisko 100 szefow największych globalnych korporacji. Jak zwykle licznie przybyli szefowie firm amerykańskich (BHP Group Ltd., Rio Tinto Plc., HSBC Holdings Plc, Standard Chartered Plc, Nestle SA, Boston Consulting Group Inc., Bridgewater Associates, Invesco Ltd., Blackstone Inc., Apple I inni).
Regularnym gościem tego forum jest Tim Cook CEO Apple.1
W swoim wystąpieniu przedstawił prawie 30-letnie relacje Apple z Chinami, zarówno jako rynkiem, jak i centrum produkcyjnym. Podkreślił, iż Apple wzrastało w tym okresie wraz z Państwem Środka, a relacja między firmą a jednym z jej największych rynków stała się “symbiotyczna”. Cook pochwalił również wysiłki Chin w zakresie rozwoju innowacyjnych technologii, stwierdzając, iż “innowacje rozwijają się tutaj gwałtownie i wierzę, iż będą wciąż przyspieszać”.
Tim Cook wspomniał także o “potrzebie uczenia się przez młodych ludzi umiejętności krytycznego myślenia”.
Apple planuje zwiększyć wydatki na swój program edukacji wiejskiej w Chinach do 100 mln RMB (ok. 63,43 mln PLN).
Źródło:
1 https://finance.eastmoney.com
Wojna cenowa…
… w przemyśle samochodowym. Zapoczątkowała ją Tesla ShangHai Co., Ltd. (特斯拉上海有限公司), która z początkiem roku obniżyła ceny swoich aut o 5-10%. Na reakcję konkurencji nie trzeba było czekać długo.1 Chińscy producenci nie tylko zaczęli obniżać ceny swoich samochodów, ale umożliwili nabywcom wykorzystać lokalne i centralne subwencje na zakup auta NEV. Lokalne dotacje to rząd od 2000 RMB do 15000 RMB (ok. 1268 ~ 9513 PLN) na zakup pojedynczego samochodu. Wiadomym jest, iż wojna cenowa pomiędzy wielkimi graczami na chińskim rynku może doprowadzić do upadku mniejszych producentów. Wojna cenowa obejmuje w tej chwili nie tylko samochody NEV, ale również te o napędzie spalinowym, a także auta luksusowe.
W potyczkach na ceny bierze udział ponad 35 liczących się na chińskim rynku producentów. I to pierwszy przypadek w historii chińskiej motoryzacji, by tutejsze firmy sięgnęły po takie narzędzie konkurencyjne.
W sumie obniżkami cen objęto 173 różne modele samochodów. Ponad 41% wszystkich producentów samochodów elektrycznych dokonało cięć cen na poziomie 100 000 RMB i więcej (ok. 63 445 PLN), a 20% z nich obniżyło ceny w granicach od 50 000 do 100 000 RMB (ok. 31 724 do 63 445 PLN).
Biorąc pod uwagę, iż Chiny to największy globalnie rynek motoryzacyjny, można się spodziewać, iż „wojna domowa” chińskich producentów przełoży się na wzmożenie działań tych producentów na rynkach zagranicznych.
Źródło:
Rezerwy trzymają się mocno
Jak poinformowała Państwowa Administracja Walut Zagranicznych (国家外汇管理局), na koniec lutego br. wartość rezerw walutowych Chin wynosiła 3,133 bln USD (ok. 13,78 bln PLN).1
Źródło:
Rośnie liczba skarg
Z końcem lutego br. odnotowano silny wzrost liczby skarg, zażaleń, interwencji dotyczących działania stron internetowych. Dotyczyły one zamieszczania na stronach nieprawdziwych informacji, fake news, treści o charakterze pornograficznym, reklam gier hazardowych, treści naruszających prawa obywatelskie i zwykłych plotek naruszających dobro osób i firm.
Według danych Centralnej Administracji Cyberprzestrzeni Chin (中央网信办举报中心) w lutym złożono 14,599 mln tego typu zgłoszeń, co oznacza wzrost o 10,4% m/m i 18,4% r/r.1 W tym samym okresie roku minionego zarejestrowano 12,332 mln zgłoszeń o takim charakterze.
Źródło:
1 http://society.people.com.cn
HuaWei wychodzi na prostą?
Od dłuższego czasu HuaWei (华为) nie przedstawił światu żadnego nowego modelu swojego telefona. Aż wreszcie koncern zorganizował wiosenną prezentację, podczas której zaprezentowano najnowsze „dzieci” chińskiego producenta, m.in. telefon HuaWei P60 i składany Mate X3.1
HuaWei P60 to model z nowej, flagowej serii.
Sercem tych telefonów jest procesor Qualcomm Snapdragon 8+, który nie zapewnia możliwości korzystania z łączności w systemie 5G (!!!). To efekt amerykańskich sankcji nałożonych na firmę HuaWei. Innym efektem sankcji jest własny system operacyjny HuaWeia, czyli Android Harmony OS 3.
P60 posiada ekran OLED 6,67 cala o rozdzielczości 2700×1220 pikseli, w którym umieszczono obiektyw aparatu do selfie. Na tylnej ścianie urządzenia znalazły się trzy aparaty:
- zmiennej przysłonie (f/1.4-f4.0)
- ze stabilizacją OIS, szerokokątny oraz
- z teleobiektywem.
Bateria 4810 mAh z możliwością ładowania bezprzewodowego/indukcyjnego. Głośniki stereo oraz NFC.
Ceny zależne od pamięci:
- 128 GB 4488 RMB (ok. 2840 PLN)
- 512 GB 5988 RMB (ok. 3790 PLN).
HuaWei zaprezentował również inne premierowe modele z tej rodziny, czyli:
- HuaWei P60 Pro w cenie 6988 RMB (ok. 4425 PLN) dla wersji z pamięcią 256 GB i 7988 RMB (ok. 5060 PLN) dla wersji z pamięcią 512 GB oraz
- P60 Art w cenie 8988 RMB (ok. 5690 PLN) z pamięcią 512 GB i 10988 RMB (ok. 6960 PLN) z pamięcią 1 TB.
HuaWei MateX3 to składany telefon. Został wyposażony w elastyczny ekran o przekątnej 7,8 cala o rozdzielczości 2496×2224 pikseli. Ekran osiąga jasność do 1000 nitów i można go rozchylać pod różnymi kątami. Po zewnętrznej stronie obudowy zamontowano ekran OLED o rozdzielczości 2504×1080 pikseli, który jest chroniony szkłem Kunlun. W tyle obudowy zamontowano:
- aparat fotograficzny z matrycą Sony IMX766 RYYB oraz z OIS
- aparat z teleobiektywem i
- aparat szerokokątny.
Sercem tego modelu jest procesor Qualcomm Snapdragon 8+ 4G. Bateria o pojemności 4800 mAh z możliwością ładowania bezprzewodowego/indukcyjnego. W wersji Collector’s Edition bateria węglowa nowej generacji o pojemności 5060 mAh. Przedział cenowy:
- od 12 999 RMB (ok. 8210 PLN) dla pamięci 256 GB
- do Collector’s Edition za 15 999 RMB (ok. 10 127 PLN) z pamięcią 1 TB.
Czy HuaWei wychodzi na prostą jeżeli chodzi o telefony? Za wcześnie wyrokować. Co pewne, to fakt, iż HuaWei w tej chwili produkuje samodzielnie większość części do swoich telefonów. Największym wyzwaniem jest zarówno ograniczony dostęp do najnowszych mikroprocesorów, jak i rosnące ciśnienie konkurencyjny na rynku chińskim. Ale w tym szczególnym przypadku presja może przynieść niespodziewane, a bardzo interesujące owoce…
Udziały w rynku telefonów
Źródło:
1 https://tech.ifeng.com/c/8OOjJW84bWO
Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny
e-mail: azliang@chinamail.com
Redakcja: Leszek B. Ślazyk
e-mail: kontakt@chiny24.com
© Chiny: Fakty, Wydarzenia, Opinie – www.chiny24.com