Wspieraj Fundację Panoptykon – bo warto

panoptykon.org 2 lat temu

29 listopada 2022 r. przypada Giving Tuesday, czyli światowe święto dobroczynności. Data nie jest przypadkowa – to odkupienie po Black Friday, światowym święcie konsumpcji. Dlaczego warto wspierać Fundację Panoptykon z okazji Giving Tuesday i nie tylko?

Fundacja Panoptykon jest jedyną organizacją w Polsce, która kompleksowo zajmuje się problematyką praw człowieka na styku z nowymi technologiami. Od 2009 r. konsekwentnie patrzymy na ręce państwu i firmom. Sprawdzamy, jak wykorzystują informacje o ludziach, ujawniamy nadużycia, walczymy o prawo chroniące twoją wolność i prywatność. Pokazujemy, jak świadomie żyć w cyfrowym świecie.

Dołóż swoją cegiełkę do ochrony wolności i prywatności. Wesprzyj nasze działania:

  • Wpłać darowiznę, korzystając z e-przelewu.
  • Złóż w banku stałe zlecenie na rzecz Panoptykonu (PL 43 1440 1101 0000 0000 1044 6058, PKO Bank Polski).
  • Przekaż nam 1,5% swojego podatku (KRS: 0000327613).

Giving Tuesday to dla nas to idealny moment, by pochwalić się działaniami w mijającym roku. A działo się sporo! Te sprawy dotyczą też ciebie. Które z nich najbardziej cię poruszają?

„Lex Ziobro" – wolność słowa po polsku

Na początku roku Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło nowy projekt ustawy o ochronie wolności słowa w mediach społecznościowych. Nie jesteśmy jego fanami. Wolność słowa co prawda mogłaby być lepiej chroniona, ale nie tylko wtedy, kiedy słowa te są po myśli rządzących. Razem z biznesem i innymi organizacjami krytykowaliśmy m.in. pomysł utworzenia Rady Wolności Słowa. Więcej o „lex Ziobro"

Zamknij" oznacza zgodę. Sprawa Panoptykonu z IAB

Od 2019 r. toczymy spór ze związkiem branży reklamy internetowej IAB Europe o system TCF, służący do zarządzania zgodami marketingowymi w celu pokazywania nam w sieci spersonalizowanej reklamy. Problem w tym, jak zbierane są te „zgody”: jednym kliknięciem „zgadzasz się” na przekazanie danych kilkuset firmom, które w tym momencie szukają okazji, żeby wyświetlić ci jak najbardziej angażującą reklamę, czasem wykorzystując twoje słabości lub wrażliwe punkty. I nie masz nad tym żadnej realnej kontroli. W lutym 2022 r. zapadła pierwsza decyzja: ten system jest sprzeczny z RODO. Przeczytaj o sprawie

Stop niekontrolowanej inwigilacji

Od lat postulujemy wprowadzenie mechanizmów, które zapobiegną nadużyciom ze strony służb specjalnych. Edukujemy, dlaczego to ważne i potrzebne (także służby), proponujemy rozwiązania prawne. 2022 r. był przełomowy – pod wpływem skandalu z oprogramowaniem Pegasus cała Europa zajmuje się problemem niekontrolowanej inwigilacji. Ekspert Panoptykonu przedstawiał nasze postulaty komisjom zajmującym się Pegasusem w polskim Senacie i w Parlamencie Europejskim. Więcej

Powstrzymujemy szkodliwy pomysł KPRM

Skutecznie zatrzymaliśmy pomysł rządu na stworzenie narzędzia do analizowania wszystkich danych znajdujących się w publicznych bazach danych. Miało to umożliwić tworzenie polityk publicznych w oparciu o dane. Pomysł zacny, ale wykonanie słabsze i potencjał do nadużyć – ogromny. Odrobina nieuwagi i afera Cambridge Analytica 2.0 gotowa. Rząd wysłuchał naszej krytyki (wzmocnionej głosem Urzędu Ochrony Danych Osobowych) i kolejne wersje tego potrzebnego projektu konsultuje z ekspertami. Więcej o ZPA

Usługa za dane – wygrywamy w sądzie w sprawie PZU!

„Bezpłatne ubezpieczenie dla wszystkich dzieci w Polsce” – tak w 2019 r. PZU lansowało wakacyjną ofertę. Skuszeni ofertą klienci i tak musieli za ubezpieczenie zapłacić. Nie pieniędzmi, a danymi osobowymi. By skorzystać z oferty, musieli wyrazić zgodę na wykorzystanie danych do celów marketingowych. Dane miały trafiać nie tylko do spółki PZU Pomoc, ale też do grupy innych firm powiązanych z ubezpieczycielem (w tym Alior Banku i Link4). Złożyliśmy skargę na to wymuszenie. W 2022 r. uzyskaliśmy korzystny wyrok sądu. Przeczytaj o sprawie

Idź do oryginalnego materiału