O stanie cyfryzacji w Polsce, chmurze publicznej i hybrydowej o sztucznej inteligencji, która staje się kluczowym elementem strategii Polski oraz o stale ewoluujących zagrożeniach cybernetycznych mówi Xerxes Cooper, Prezes Kyndryl Strategic Markets.
Jak Kyndryl ocenia obecny stan cyfryzacji w Polsce i w jaki sposób misja i doświadczenie firmy są zgodne z nową 10-letnią Strategią Cyfryzacji?
Polska robi imponujące postępy w transformacji cyfrowej i wspaniale jest widzieć, jak polski rząd inwestuje w związane z nią infrastrukturę, e-administrację oraz umiejętności. Świadczy to o krajowym nacisku na poprawę usług dla obywateli, pobudzanie innowacji oraz wspieranie ekosystemu sektora publicznego i prywatnego, środowiska akademickiego, czy partnerów technologicznych w celu umożliwiania postępu, a także budowania gospodarki opartej na wiedzy.
W Kyndryl robimy dokładnie to samo. W ramach naszej misji projektowania, budowania i zarządzania systemami IT, które napędzają ludzki postęp, wspieramy naszych klientów w ich wysiłkach modernizacyjnych, dostosowując się do 10-letniej Strategii Cyfryzacji Polski – niezależnie od tego, czy chodzi o usługi w chmurze, integrację AI czy rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa. Jesteśmy obecni w Polsce od początku istnienia naszej firmy i z dumą obserwujemy, jak nasi lokalni eksperci każdego dnia wspierają organizacje w uwalnianiu pełnego potencjału cyfryzacji, wspierając innowacje, odporność oraz zgodność z przepisami. W ten sposób ugruntowujemy technologię jako katalizator długoterminowego wzrostu.
Przykładowo kooperacja ze Swiss Krono pokazuje nasze doświadczenie w płynnej integracji aplikacji nowej generacji, takich jak SAP S/4HANA®, z niezawodną infrastrukturą IT. Ponadto nasz utalentowany zespół uruchomił platformę przeciwko praniu pieniędzy, Kyndryl Anti-Money Laundering Platform (Kyndryl AML Platform), która została zaprojektowana w celu spełnienia wymagań dyrektywy UE. Jest zgodna z zaleceniami regulacyjnymi wiodących organizacji międzynarodowych oraz organów regulacyjnych zarówno w UE, jak i USA.
Polska strategia kładzie nacisk na wdrażanie chmury publicznej i hybrydowej. W jaki sposób Kyndryl może wspierać organizacje we wdrażaniu tych technologii i jakie korzyści wynikają z ich przyjęcia?
Dążenie Polski do przyjęcia chmury publicznej i hybrydowej naturalnie łączy się z doświadczeniem Kyndryl w prowadzeniu organizacji przez transformacje IT. Pomagamy firmom w praktycznych krokach, takich jak migracja do chmury, zarządzanie i optymalizacja środowisk hybrydowych pod kątem ich potrzeb. Dzięki ścisłej współpracy z partnerami takimi jak Microsoft, AWS i Google, zapewniamy integrację bez zakłóceń oraz solidne operacje. Na przykład nasza kooperacja z Microsoft Azure wspiera płynne konfiguracje hybrydowe, podczas gdy nasza kooperacja z AWS pozwala firmom na przyjęcie elastycznych, bezpiecznych rozwiązań chmurowych dostosowanych do ich konkretnych celów.
Wdrażając technologie chmury publicznej i hybrydowej, organizacje w Polsce uzyskują szereg korzyści, w tym możliwość łatwiejszego skalowania, poprawę elastyczności operacyjnej i redukcję kosztów. Wdrożenie chmury sprzyja również innowacjom i szybszemu podejmowaniu decyzji. W Kyndryl pomagamy firmom przejść przez tę zmianę, projektując i zarządzając środowiskami hybrydowymi, które są bezpieczne, zgodne z przepisami oraz dostosowane do konkretnych potrzeb. Takie podejście nie tylko usprawnia operacje, ale także zapewnia firmom konkurencyjność przy jednoczesnym maksymalizowaniu zalet technologii chmurowych.
Wspierając te wysiłki lokalnie, w naszym centrum innowacji lub tym, co nazywamy Kyndryl Collaborative, mamy zespół wykwalifikowanych specjalistów, którzy wspierają zarówno polskich, jak i globalnych klientów. Jesteśmy dumni, iż niedawno zostaliśmy uznani za „Great Place to Work” w Polsce, co odzwierciedla nasze zaangażowanie we wspieranie środowiska, w którym rozwijają się talenty. Ponadto jesteśmy jednym z największych pracodawców w kraju, napędzającym innowacje i dostarczającym dostosowane do potrzeb rozwiązania IT.
Sztuczna inteligencja jest kluczowym elementem strategii Polski. Czy możesz podzielić się przykładami, w jaki sposób Kyndryl może wspierać klientów w wykorzystywaniu AI do napędzania innowacji?
W Kyndryl jesteśmy zarówno beneficjentem AI, jak i umożliwiamy jej rozwój. Jako największy na świecie dostawca usług infrastrukturalnych generujemy ogromne ilości danych o systemach IT. Używamy sztucznej inteligencji w naszej platformie Kyndryl Bridge do ich analizowania, identyfikowania wzorców wydajności, tworzenia praktycznych spostrzeżeń, zmniejszania potrzeb konserwacyjnych, a choćby zapobiegania wypadkom losowym przed ich wystąpieniem.
Ale nie chodzi tylko o to, jak wykorzystujemy AI. Nasi klienci rozumieją, iż ich wysiłki w zakresie sztucznej inteligencji zależą od jakości danych, na których są oparte. Korzystający z naszych usług polegają na naszej wiedzy specjalistycznej w zakresie architektury i organizacji danych. Dzięki nim kładziemy podwaliny pod udane inwestycje w AI i GenAI.
Poza gotowością związaną z danymi, jesteśmy w pełni przygotowani, aby pomóc klientom i partnerom zintegrować rozwiązania generatywnej sztucznej inteligencji dla przedsiębiorstw z ich działaniami w celu uzyskania znaczących wyników biznesowych. Dzięki ścisłej współpracy i wykorzystaniu naszego ekosystemu partnerów dostarczamy odpowiedzialne, skalowalne rozwiązania. Przykładowo nawiązaliśmy współpracę z Google w celu opracowania dostosowanych rozwiązań AI, uruchomiliśmy Innovation Factory z AWS i napędzamy wdrażanie Microsoft Copilot. Dzięki takim współpracom klienci mogą pewnie poruszać się w obszarze sztucznej inteligencji i osiągnąć dzięki niej wymierny wpływ na wyniki biznesowe.
Jakie środki podejmuje Kyndryl, aby zapewnić etyczny rozwój AI?
Sztuczna inteligencja zmienia sposób działania firm, a obecny okres, w którym można zobaczyć jak ewoluuje jest niezwykle ekscytujący. GenAI, taka jak ChatGPT, jest doskonałym przykładem potencjału, jaki oferuje – nie tylko do tworzenia wydajności, ale także do napędzania innowacji i rozwiązywania złożonych wyzwań. Gdy zintegruje się tę technologię ze strategią danych organizacji, można tworzyć potężne narzędzia, takie jak ulepszone wewnętrzne wyszukiwarki, które usprawniają operacje i odblokowują szczegółowe informacje.
Ale z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność. W Kyndryl wierzymy, iż najważniejsze jest, aby sztuczna inteligencja była zarówno etyczna, jak i wytłumaczalna. Etyczna AI oznacza zajęcie się kwestiami takimi jak stronniczość i obawy dotyczące własności intelektualnej, zapewniając, iż technologia działa uczciwie. Równie ważna jest możliwość wyjaśnienia. Nie chodzi tylko o odpowiedzi udzielane przez sztuczną inteligencję, ale także o zrozumienie, w jaki sposób doszła ona do tych odpowiedzi. Ta przejrzystość ma zasadnicze znaczenie dla zaufania i zwiększenia niezawodności technologii w miarę upływu czasu.
Dla organizacji dążących do skalowania sztucznej inteligencji niezbędna jest solidna podstawa danych. Umożliwia ona AI płynną integrację z aplikacjami oraz ekosystemami, co przekłada się na efektywne i skalowalne wyniki. Potencjał sztucznej inteligencji jest ogromny i dopiero zaczynamy dostrzegać jej możliwości. Łącząc odpowiedzialne wykorzystanie AI z solidną strategią dotyczącą danych, firmy mogą w pełni wykorzystać jej potencjał.
Przy stale ewoluujących zagrożeniach cybernetycznych, w jaki sposób Kyndryl utrzymuje przewagę w dostarczaniu proaktywnych i adaptacyjnych rozwiązań bezpieczeństwa dla swoich klientów?
W Kyndryl naprawdę staramy się wyjść przed szereg, jeżeli chodzi o cyberbezpieczeństwo. Jedną z naszych głównych strategii są usługi Security Operations and Response Services. Można o tym myśleć jak o całodobowym zespole bezpieczeństwa, który wykorzystuje inteligentną technologię do nadzorowania zasobów cyfrowych. Zespół ten może współpracować z istniejącym personelem bezpieczeństwa lub zająć się wszystkim za użytkownika.
Posiadamy również platformę Security Operations Platform, która łączy wszystkie niezbędne narzędzia bezpieczeństwa w jeden zautomatyzowany system. Wyobraźmy sobie jeden pulpit nawigacyjny, na którym można zobaczyć w czasie rzeczywistym wszystkie alerty bezpieczeństwa i reakcje oraz zarządzać nimi. Pomaga to gwałtownie wychwytywać i eliminować zagrożenia.
Kolejną kluczową usługą, którą oferujemy, jest Cyber Security Incident Response and Forensics. To jak posiadanie cyfrowego zespołu reagowania kryzysowego w gotowości. W przypadku cyberataku, takiego jak ransomware, zespół ten wkracza do akcji, aby pomóc natychmiast wykryć zagrożenie i odpowiedzieć na nie.
Nasze Vulnerability Managment Services mają na celu identyfikację i eliminację zagrożeń w różnych typach infrastruktury. Można je traktować jako regularne badanie stanu systemów IT, w ramach którego znajdujemy i naprawiamy potencjalne słabe punkty zabezpieczeń, zanim staną się one problemem.
Skupiamy się również na Next-Generation Identity and Access Management. Chodzi tu o upewnienie się, iż tylko adekwatne osoby mają dostęp do systemów i danych. Aby zapewnić bezpieczeństwo, używamy takich rozwiązań, jak uwierzytelnianie wieloskładnikowe – gdzie do zalogowania się potrzebne jest coś więcej niż tylko hasło – i adaptacyjna kontrola dostępu, która dostosowuje środki bezpieczeństwa w zależności od sytuacji.
Łącząc te zaawansowane i zintegrowane rozwiązania, zapewniamy naszym klientom stosowną ochronę przed ewoluującymi zagrożeniami cybernetycznymi. W ten sposób mogą przewidywać, opierać się i skutecznie odzyskiwać dane po cyberatakach.
W jaki sposób Kyndryl wspiera organizacje w Polsce w dostosowaniu się do wymagań ustawy o cyfrowej odporności operacyjnej (DORA), w szczególności we wzmacnianiu odporności IT i zarządzaniu ryzykiem w coraz bardziej regulowanym środowisku cyfrowym? (Approved by Government Affairs – please do not edit)
Kyndryl proaktywnie współpracował z naszymi klientami w celu spełnienia wymagań ustawy Digital Operational Resilience Act (DORA), szczególnie koncentrując się na cyberbezpieczeństwie i odporności operacyjnej. Jako największy na świecie dostawca usług w zakresie infrastruktury technologicznej, obsługujący tysiące klientów korporacyjnych na całym świecie, wnosimy głębokie umiejętności konsultacyjne i wiedzę operacyjną na temat ich środowisk IT, aby pomóc organizacjom w spełnieniu wymagań DORA, które będą miały zastosowanie i będą obowiązywać od stycznia 2025 roku. Obejmuje to zdobycie informacji w celu zrozumienia kluczowych wymagań rozporządzenia, przeprowadzanie dokładnych ocen luk w infrastrukturze IT w celu zbudowania planu działania, który uwzględnia podstawowe zagrożenia ICT i postawy odporności dla krytycznych usług biznesowych. Poza tym obejmuje to projektowanie przyszłościowych strategii zgodności z przepisami oraz instytucjonalizację środków zgodności w całej organizacji, w tym w jej zarządzie, tak aby kluczowi interesariusze byli w pełni świadomi swoich obowiązków regulacyjnych, a także byli w stanie elastycznie oceniać sytuację i dostosowywać się do niej.
Przeprowadziliśmy niedawno badanie wśród ponad 3200 decydentów wyższego szczebla i liderów biznesowych na całym świecie. 90% stwierdziło, iż ma zaufanie do swojej infrastruktury IT, ale tylko 39% stwierdziło, iż jest ona gotowa do zarządzania tym ryzykiem. Praca, którą wykonujemy, aby uruchomić i przekształcić złożoną infrastrukturę IT, daje nam wyjątkowo odmienną perspektywę. Przyjmując podejście konsultingowe, Kyndryl pomaga firmom nie tylko zachować zgodność z DORA, ale także być gotowym do radzenia sobie z cyberzagrożeniami i przywracaniem operacji do normy, gdy się pojawią, jednocześnie nadążając za nowymi przepisami na całym świecie.
Jakie najważniejsze trendy w transformacji cyfrowej będą kształtować krajobraz w 2025 roku?
W 2025 roku obserwujemy kilka naprawdę interesujących trendów, a raport Kyndryl’s Readiness Report rzuca na nie wiele światła. Po pierwsze, istnieje ogromny pęd w kierunku sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Jednak pomimo dużych inwestycji, wiele firm ma trudności z uzyskaniem pozytywnego zwrotu z inwestycji. Napotykają na takie kwestie, jak prywatność danych, zgodność z przepisami i potrzeba solidnych podstaw w postaci danych. Muszą więc znaleźć odpowiedniego partnera, który pomoże im zastosować AI w ramach ich większych celów biznesowych i strategii danych, aby uwolnić jej pełny potencjał.
Kolejnym wyzwaniem jest starzejąca się infrastruktura IT. Prawie połowa systemów o krytycznym znaczeniu zbliża się do końca okresu eksploatacji, więc firmy starają się modernizować bez zakłócania swojej działalności. Zmniejszenie długu technicznego będzie tutaj kluczowe.
Kolejnym ważnym obszarem jest cyberbezpieczeństwo. Ponieważ cyberzagrożenia stają się coraz bardziej wyrafinowane, firmy kładą szczególny nacisk na bezpieczeństwo, odporność i zgodność z przepisami. Co ciekawe, tylko niewielka liczba kadry kierowniczej czuje się naprawdę przygotowana do radzenia sobie z tymi zagrożeniami.
Widzimy również znaczną lukę w umiejętnościach w zakresie technologii. Wypełnienie tej luki, zwłaszcza w zakresie sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa, ma najważniejsze znaczenie. Firmy, które inwestują w podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników, prawdopodobnie osiągną lepsze wyniki.
Wreszcie, zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszy wraz z rosnącymi obawami o środowisko. Firmy muszą skupić się na systemach, które zmniejszają zużycie energii i emisje.
Zapraszamy do lektury magazynu IT Reseller (kliknij w poniższą okładkę).