Wyszukiwarka AI Perplexity zebrała 500 milionów dolarów

manager24.pl 6 dni temu

Perplexity pozyskało 500 milionów dolarów nowego kapitału. Jak donosi „Financial Times” , inwestor venture capital Institutional Venture Partners poprowadził czwartą rundę finansowania, w której wzięły udział także Nvidia , New Enterprise Associates, B Capital i T Rowe Price. Firma, kierowana przez byłego naukowca OpenAI Aravinda Srinivasa (30 l.), z której aktywnie korzysta co miesiąc 15 milionów osób, odnotowała w tym roku szybki rozwój. Konkuruje z konkurentami takimi jak OpenAI, Anthropic i Google w zakresie klientów i talentów w trudnej i coraz droższej konkurencji.

Jednak rynek do zdobycia jest również ogromny, dlatego inwestorzy przez cały czas pompują miliardy w firmy AI. I najwyraźniej Perplexity zostało ostatnio zalane ofertami finansowania. W poprzednich rundach fundusz Vison Fund 2 japońskiego SoftBanku, założyciel Amazona Jeff Bezos (60 l.), współzałożyciel OpenAI Andrej Karpathy (38 l.) i główny naukowiec ds. sztucznej inteligencji w Meta Yann LeCun (64 l.) również zainwestowali w Perplexity.

Ostatnio OpenAI zebrało w październiku 6,6 miliarda dolarów, a w listopadzie Anthropic zebrało 4 miliardy dolarów od samego Amazona. xAI (53) Elona Muska ogłosiło w grudniu finansowanie w wysokości 6 miliardów dolarów, a Databricks ogłosił wczoraj rundę 10 miliardów dolarów, podnosząc wycenę platformy AI do imponujących 62 miliardów dolarów.

Zakłopotanie: Szukasz większych możliwości monetyzacji

Do tej pory Perplexity zarabiało na subskrypcjach. Według FT zwiększyła także szacunkową roczną sprzedaż – prognozę sprzedaży na cały rok na podstawie sprzedaży z poprzedniego miesiąca – z 5 milionów dolarów w styczniu do 35 milionów dolarów w sierpniu. Kwota, która według doniesień medialnych ma wzrosnąć do 127 mln dolarów do 2025 r., a następnie do 656 mln dolarów do końca 2026 r. Na razie jednak ogromnym kosztem.

W związku z tym Perplexity, podobnie jak inne start-upy AI, desperacko szuka dalszych możliwości monetyzacji, takich jak reklamy, w których marketerzy licytują o umieszczenie linku sponsorowanego w wynikach wyszukiwania.

Jednocześnie Perplexity stale pracuje nad udoskonaleniem wyszukiwania AI. Jak wynika z raportu amerykańskiego portalu „The Information”, przejęła ona niedawno amerykański start-up Carbon. Jego oprogramowanie umożliwia dostarczanie dużych modeli językowych danych z wielu różnych aplikacji innych firm, takich jak aplikacje zwiększające produktywność, takie jak Google Workspace.
Idź do oryginalnego materiału