Zaczynaliśmy w Warszawie, a dziś sprzedajemy w 13 aglomeracjach [historia e-sklepu: Auchan]

ewp.pl 1 miesiąc temu

Początki e-grocery w Polsce

Choć sieć hipermarketów Auchan jest obecna w Polsce od 28 lat, jej działalność w obszarze e-commerce rozpoczęła się dopiero w 2011 r. To wtedy firma dostrzegła rosnące zainteresowanie zakupami online i uruchomiła platformę auchandirect.pl.

Początkowo e-sklep działał tylko na terenie Warszawy. Natomiast dzisiaj Auchan sprzedaje online aż w trzynastu aglomeracjach, a klienci sklepu mogą robić zakupy pod nowym adresem i na odświeżonej stronie WWW – zakupy.auchan.pl.

Pierwsze lata pracy nad sklepem internetowym były pełne wyzwań. W końcu mowa o początkach e-grocery w kraju. Brakowało nam wiedzy rynkowej i specjalistów, którzy potrafiliby rozwijać ten biznes – mówi Szymon Turnau, dyrektor digital Auchan Polska.

Szymon Turnau, dyrektor digital Auchan Polska

Wyzwania i aplikacja mobilna

Nasz rozmówca wspomina, iż sporym wyzwaniem dla Auchan były rosnące oczekiwania klientów i szybki rozwój technologii. Niemniej zespół e-sklepu poradził sobie z tym problemem. Wsłuchał się w głosy konsumentów i wprowadził oczekiwane zmiany, a zmian było sporo.

Jedną z takich zmian było wprowadzenie w 2018 r. aplikacji mobilnej. Umożliwia ona przeglądanie gazetek promocyjnych, dodawanie kart lojalnościowych, tworzenie list zakupowych, skanowanie kodów kreskowych oraz robienie zakupów online.

Dodatkowo aplikacja oferuje porady dotyczące zdrowego odżywiania i stylu życia. Nie jest to jednak jedyna nowoczesna technologia, po którą sięgnął sklep. Jego zespół zdecydował się wykorzystać także sztuczną inteligencję.

AI zasila Auchan

Nie ulega wątpliwości, iż wdrażanie nowoczesnych technologii, takich jak AI, personalizacja oferty i rozwój omnichannel, mocno przyczyniły się do naszego wzrostu – mówi Szymon Turnau.

Przykładem wykorzystania sztucznej inteligencji jest platforma RELEX Solutions, która służy do optymalizacji procesu planowania łańcucha dostaw. Narzędzie pozwala na prognozowanie popytu oraz zarządzanie zapasami i promocjami.

Dzięki temu sieć może gwałtownie reagować na zmieniające się potrzeby klientów, a także zapewnić im dostęp do produktów i krótki czas dostaw.

Do tego Auchan wdrożył także inne rozwiązanie oparte na AI, a mianowicie platformę Smartway. Pomaga ona firmie zarządzać produktami o krótkiej dacie przydatności, tym samym ograniczając marnowanie żywności choćby o 80%. Smartway wprowadzono już we wszystkich sklepach Auchan na terenie Polski.

Odświeżona strona sklepowa

Kolejnym ważnym punktem w rozwoju Auchan w obszarze e-commerce było odświeżenie sklepowej strony internetowej w kwietniu 2024 r. Zapewnia ona teraz klientom większą wygodę dzięki bardziej przyjaznemu interfejsowi, rozszerzonemu asortymentowi oraz elastycznemu zarządzaniu dostawami.

Wprowadzone zmiany obejmują także możliwość korzystania z programu lojalnościowego Skarbonka. Sama platforma zakupowa ponownie wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby tym razem dawać klientom sugestie, przypomnienia o ulubionych produktach czy możliwość powtarzania zamówień.

W przypadku takich sieci sklepów jak Auchan istotne jest również połączenie zakupów online z offline, a więc zadbanie o omnichannel. Tutaj marka także ma się czym pochwalić.

Przykładowo, w październiku 2023 r. firma wdrożyła usługę Scan&Go. Pozwala ona klientom na samodzielne skanowanie produktów dzięki telefonu, bieżące śledzenie wartości koszyka i dokonanie płatności przy kasie poprzez kod QR. Według Auchan znacząco skraca to czas finalizacji zakupów.

7 rad od Auchan dla e-commerce

Czego na temat e-commerce możemy nauczyć się od Auchan? Poznaj 7 takich lekcji:

  1. Zacznij od małej skali i rozwijaj się stopniowo – Auchan rozpoczęło działalność e-commerce w 2011 r., koncentrując się początkowo na Warszawie. Stopniowe poszerzanie działalności i dokładna obserwacja rynku pozwoliły firmie rozwinąć sprzedaż online do trzynastu aglomeracji. Warto działać krok po kroku – uczyć się na bieżąco i reagować na potrzeby klientów.
  2. Skup się na kliencie – zrozumienie potrzeb klientów to klucz do sukcesu. Regularnie zbieraj feedback i dostosowuj ofertę produktową oraz usługową. Zaangażuj w ten proces cały zespół. Wszyscy powinni skupić się na dostarczaniu jak najlepszych doświadczeń zakupowych.
  3. Inwestuj w technologię – nowoczesne rozwiązania mogą znacząco poprawić zarówno efektywność operacyjną, jak i doświadczenia klientów. Kładź nacisk na technologie, które wspierają rozwój firmy i przyczyniają się do wzrostu zadowolenia klientów. Unikaj rozpraszania zasobów na zbyt wiele projektów jednocześnie.
  4. Buduj zespół i kulturę firmy – sukces w e-commerce zależy od zaangażowanego i różnorodnego zespołu. Inwestuj w rozwój pracowników i buduj kulturę klientocentryczną, która wspiera innowacje i ciągłe doskonalenie się. Znajomość tradycyjnych metod sprzedaży pozostaje istotnym atutem również w świecie e-commerce.
  5. Postaw na omnichannel – łączenie zakupów online i offline, jak robi to Auchan, gwarantuje klientom spójne doświadczenie zakupowe. Cyfrowe rozwiązania typu Scan&Go pokazują, jak technologia może usprawniać procesy zakupowe w sklepach stacjonarnych.
  6. Regularnie aktualizuj platformę e-commerce – nowe funkcje i ulepszony interfejs odświeżonej strony Auchan przyciągnęły klientów i uprościło zakupy. Regularna modernizacja narzędzi online jest istotna, aby nadążać za zmieniającymi się oczekiwaniami rynku.
  7. Dbaj o zrównoważony rozwój i efektywność operacyjną – Auchan, wdrażając system Smartway, zredukowało marnowanie żywności o 80%. Inwestuj w rozwiązania, które łączą efektywność z troską o środowisko, a dodatkowo obniżają koszty.

Czytaj też historie innych marek:

>> Zanim ruszyliśmy, mieliśmy 100 tysięcy obserwujących na Instagramie [historia e-sklepu: YUMMO]

>> Mimo iż e-sklep dobrze konwertował, po 5 latach zbudowaliśmy go na nowo [historia e-sklepu: N69]

>> Sprzedajemy 1,5 miliona opon rocznie [historia e-sklepu: SklepOpon.com]

>> Jeden z największych supermarketów online w Polsce mógłby nie powstać, gdyby nie ta książka [historia: Frisco]

>> Zbudowali biznes, który wygenerował 10 mln euro przychodu [historia: autoDNA]

Idź do oryginalnego materiału