Ostatnia aktualizacja 3 marca, 2023
Badania dotyczące produktywności pracowników wskazują, iż w systemie 8-godzinnego dnia pracy, efektywna praca biurowa potrafi zajmować choćby mniej niż 3 godziny. Cała reszta to czas poświęcany na zupełnie inne czynności, które nie są związane z wykonywaniem obowiązków. Można sobie jednak z tym poradzić, stosując zadaniowy czas pracy. Jak dokładnie wygląda taki tryb i jak umiejscowić go w kontekście obecnych trendów?
Zadaniowy czas pracy – na czym polega?
Zadaniowy czas pracy jest sposobem organizacji, w którym pracownicy mają określoną liczbę zadań do wykonania w danym czasie. Jednocześnie nie istnieją ściśle wyznaczone godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.
W ramach tego systemu pracownicy mogą elastycznie decydować o dostosowaniu jej trybu do swoich potrzeb i preferencji.
Oznacza to, iż liczy się tu osiągnięcie wyznaczonego celu, a nie pory wykonywania zadań, które do niego przybliżają. W ten sposób pracodawca nie narzuca ściśle określonych godzin pracy, ale skupia się na wynikach, jakie pracownik osiąga.
Elastyczne podejście do organizacji pracy może wzmocnić efektywność
System zadaniowego czasu pracy sprawdza się w pracy zdalnej lub w przypadku pracy projektowej, w której pracownicy pracują w ramach konkretnych projektów lub zadań. Jednak nie tylko. Umożliwienie pracownikom stacjonarnym zadaniowego trybu stałoby się istotną częścią zwinnego podejścia w zarządzaniu i organizacji pracy.
Z badania No Fluff Jobs na temat pracy zdalnej wiemy, iż aż 57,7% respondentów zauważa zwiększenie swojej produktywności podczas takiego trybu wykonywania obowiązków. W homeoffice’owych okolicznościach znacznie łatwiej można ustalić zadaniowy czas pracy.
Pracując w zespołach rozproszonych, bardziej dbamy o organizację zadań dzięki narzędzi chmurowych, do których każdy pracownik ma dostęp. Jest to konieczne dla zachowania płynności i uporządkowania ścieżek projektów, nad którymi współpracujemy.
Przeniesienie punktu ciężkości na zadaniowość, a nie czas, sprzyja wykształceniu samodzielnego trybu wykonywania obowiązków. Według badania Hubstaff na temat wydajności aż 86% pracowników woli pracę samodzielną, ponieważ odczuwają mniejszą presję, a także nie są aż tak rozproszeni. Większa niezależność od innych członków zespołu skutkuje zwiększeniem sprawczości i decyzyjności. Za tym idzie wniosek, iż zadaniowy czas pracy może również poprawić wskaźniki wydajności. Taka sytuacja możliwa jest szczególnie w firmach, które borykają się z obniżoną motywacją pracowników.