„Czy masz jakieś pytania do nas?”. Pewnie nie raz już słyszałeś, iż w dobrym tonie jest zadać 1-2 pytań firmie na koniec spotkania rekrutacyjnego.
Rekrutacja to komunikacja dwustronna i prawda jest taka, więc również TY masz prawo pytać firmę o zagadnienia, które Ciebie nurtują. Zadanie pytań na koniec rozmowy rekrutacyjnej może pomóc Ci zrozumieć, czy firma do Ciebie pasuje.
O co w takim razie pytać?
(I Etap) Pytania, które warto zadać rekruterowi
Najprawdopodobniej, pierwszą osobą, z którą będziesz rozmawiać jest rekruter (lub ktoś z działu HR). O ile nie przedstawił tych informacji na wstępie, na tym etapie najlepiej jest zorientować się, jak działa firma i czego można się spodziewać w dalszej części procesu rozmowy. Poniżej przybliżamy kilka, dla których odpowiedzi mogą Ciebie zainteresować;-)
Stanowisko
1. Dlaczego firma zatrudnia?
Pytanie powiedzmy „rozgrzewające”, służy temu, aby uzyskać trochę ogólnych informacji o sytuacji firmy. Czy stanowisko jest otwarte, ponieważ firma się rozwija, czy też wypełniasz miejsce po kimś, kto odszedł?
2. Co się stało z poprzednią osobą na tym stanowisku? Czy odeszła sama, czy została zwolniona?
Jeśli zastępujesz kogoś, kto został zwolniony, dobrze będzie np. usłyszeć, jaki był powód rozstania – czy jest coś, na co firma zwraca szczególną uwagę w danej roli. Taktowne dopytanie o poprzednika, może dać ci wgląd w to, czego firma oczekuje od ciebie.
3. Jaki jest średni staż osób w zespole/ firmie?
Długi staż zatrudnienia (a za taki w IT można uznać > 2 lat) świadczy o tym, iż firma zapewnia dobre i angażujące warunki pracy i prawdopodobnie można liczyć, iż również dla Ciebie będzie to dobre miejsce. Jednocześnie warto mieć świadomość, iż w branży IT coraz więcej jest ciekawych firm i projektów, a powód rozstania specjalistów z firmą niejednokrotnie podyktowany jest tym, iż inni zaoferowali % więcej;)
4. Jakie są kolejne etapy w procesie rekrutacji? Ile czasu trwa proces i kiedy możesz się spodziewać informacji?
To, tak naprawdę, najważniejsze pytanie na zakończenie pierwszej rozmowy (z reguły możesz liczyć, iż osoba prowadząca rozmowę sama przedstawi Ci informację o kolejnych etapach).
Praca i możliwości rozwoju
5. Czy firma oferuje możliwości rozwojowe, szkolenia lub certyfikaty? Czy jest budżet na rozwój lub udział w konferencjach branżowych?
Nie ulega wątpliwości, iż w IT firmy (zazwyczaj) interesują się ludźmi, którzy chcą się rozwijać, więc takie pytanie może być potencjalnie dobrze odebrane. ALE, uwaga! doprecyzuj, w jakim obszarze i dlaczego chciałbyś pogłębiać wiedzę i jak możesz ją wykorzystać. Taka informacja z pewnością da Ci punkty bonusowe w rozmowie.
6. Czy firma umożliwia pracę zdalną? Ile dni mam być w biurze?
Odpowiedź na to pytanie otrzymałeś już prawdopodobnie podchodząc do rekrutacji. jeżeli jednak dotąd ta kwestia nie została wyjaśniona – to najwyższy czas, by teraz doprecyzować. Niektóre firmy są w 100% zdalne, podczas gdy inne oferują hybrydę. Dla ciebie najprawdopodobniej będzie liczyć się to, czy zespół, do którego dołączasz, jest hybrydowy czy w pełni zdalny.
W przypadku firm w pełni zdalnych możesz również zapytać, czy/ jak często realizowane są spotkania offline, integracyjne lub inne wydarzenia.
7. Czy istnieje dofinansowanie na co-working?
Niektórzy ludzie mają trudności z koncentracją pracując z domu. Dla nich co-working jest dobrą alternatywą, gdy biuro jest zbyt daleko.
8. Jaka jest polityka w zakresie urlopów wychowawczych? Jaka jest polityka dotycząca urlopu bezpłatnego? Co z płatnym czasem wolnym, takim jak zwolnienie lekarskie i dni urlopu?
Jeśli nie zostały one zakomunikowane w opisie stanowiska, warto o to teraz zapytać.
(II Etap) Pytania, które warto zadać po rozmowie technicznej
W tym momencie prawdopodobnie znajdziesz się w rozmowie z kimś, kto może odpowiedzieć na pytania techniczne. Tego typu rozmowy mogą obejmować różne sesje, dając szansę na rozmowę z przyszłymi kolegami, technikami lub CTO.
Skorzystaj z tej okazji, aby dowiedzieć się o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym oraz o dominującej kulturze miejsca pracy.
Typowy tydzień pracy
9. Jak wielu spotkań powinienem się spodziewać w typowym tygodniu pracy?
Spotkania są nieuniknione, ale niektóre firmy przesadzają:) Dobrze jest ustalić ile % zajmą spotkania a ile będziesz mieć na pracę adekwatną.
10. Jak często dokonujecie wdrożeń? W jaki sposób dokonujecie wdrożenia?
Ogólnie rzecz biorąc wszystko zależy od tego jaki produkt firma rozwija, niemniej manualne i nieczęste wdrożenia mogą być oznaką powolnego i bezproduktywnego cyklu rozwojowego.
11. Czy praktykujecie TDD czy BDD? W jaki sposób testujecie kod?
Niezależnie od tego czy jesteś w obozie test-driven development (TDD) czy behaviour-driven (BDD), powinieneś dowiedzieć się jak zespół testuje i projektuje. Jedną z największych ryzyk może stwarzać firma, która w ogóle nie testuje;)
12. W jaki sposób śledzicie błędy/problemy? Jaki jest stosunek między funkcjami a poprawkami?
Próbujemy odkryć stan długu technicznego. Dług techniczny wynika z przedkładania nowych funkcji nad naprawianie lub refaktoryzację istniejącego kodu. Niektórych długów nie da się uniknąć, ale jeżeli nagromadzisz ich zbyt wiele, istnieje duża szansa, iż znajdziesz się w sytuacji nie do pozazdroszczenia – będziesz musiał gasić pożary i usuwać nieporządek z kodu..
13. Co Waszym zdaniem jest ważniejsze: nie dotykać działającego systemu, naprawiać błąd czy pracować nad nową funkcjonalnością? Jakie jest Wasze podejście do długu technicznego?
Spróbuj zapytać bezpośrednio o dług techniczny, ale także zobacz, jak poważnie podchodzą do dostarczania wartości dla klienta.
Narzędzia i dokumentacja
14. Czy istnieje dokumentacja? Czy macie przewodniki stylu kodowania?
Spróbuj zorientować się w ogólnym stanie dokumentacji. W zależności od kontekstu, możesz zapytać o specyfikacje API, dokumenty projektowe, przewodniki stylu, historie użytkownika i wszelkie inne dokumenty wspierające rozwój. Niewystarczająca dokumentacja często oznacza, iż będziesz musiał prosić (a później być ciągle proszony) o informacje, żeby w ogóle móc wykonać swoją pracę.
15. Z jakiej wersji systemu kontroli korzystacie?
Jeśli odpowiedź brzmi „żadnej”, najlepiej jest przejść dalej i poszukać innej firmy;) Chyba iż rozmawiasz o stanowisku lidera zespołu lub kierownika technicznego. W takim przypadku zapytaj, czy są otwarci na wdrożenie. jeżeli firma potwierdzi 'otwartość’, z pewnością będziesz miał pełne ręce roboty przez kilka miesięcy (co najmniej) i będzie to trudna droga, więc dobrze uwzględnić to w swoich korzyściach lub negocjacjach płacowych.
16. Jakich stosu/języków/frameworków używacie?
Nie przejmuj się, jeżeli nie jesteś zaznajomiony z technologiami. Możesz nauczyć się każdego stosu w ciągu kilku tygodni z dobrym mentoringiem i wdrożeniem.
Kultura zespołu programistów
17. Dlaczego zdecydował się Pan/Pani na dołączenie do tej firmy?
Brzmi jak odwrócone pytanie rekrutacyjne, ale naszym zdaniem, warte rozważenia:) jeżeli udało Ci się zbudować dobry kontakt z rozmówcą, zadaj kilka osobistych pytań. Znajomość wartości ludzi, dla których będziesz pracować lub z którymi będziesz pracować jest zawsze cenna.
18. Jak duże są zespoły? Jaki jest stosunek juniorów do seniorów?
Jeśli prowadzisz rozmowę kwalifikacyjną na stanowisko juniorskie, a zespół składa się w większości z seniorów, to jest to dla ciebie bardzo dobra wiadomość. Nie ma nic bardziej stymulującego, niż bycie otoczonym przez ludzi bardziej wykwalifikowanych od ciebie:)
Work-life balance
19. O której godzinie ludzie zwykle wychodzą z pracy?
Podstawą zrównoważonej pracy bez wypalenia jest wracanie do domu wystarczająco wcześnie, aby mieć życie. Długie godziny pracy mogą oznaczać, iż zespół jest bezproduktywny i rekompensuje to sobie przepracowaniem.
20. Czy oczekuje się, iż będę online na Slack/Teams przez cały czas, czy też mogę robić przerwy?
W zależności od pełnionej roli, część produktywnej pracy można wykonać z dala od klawiatury. Niektórym najlepsze pomysły przychodzą podczas spaceru lub brania prysznica, a możliwość wyjścia na kilka minut z całą pewnością pozwoli 'odświeżyć głowę’ i nabrać energii do działania 🙂