Budowanie wartości marki — pusty slogan czy realne korzyści dla pracodawcy i pracowników?

geek.justjoin.it 2 lat temu

– Wartości firmy, które wypływają z jej kultury organizacyjnej, są jak kompas: pozwalają organizacjom bezpiecznie kroczyć przez burzliwe wody prowadzenia biznesu z pewnością, iż nie zbaczają z wcześniej obranego kursu. Dzięki jasno określonym wartościom marki możemy także upewnić się, iż w procesie żeglugi – niekiedy pod prąd – nie wypadają nam za burtę talenty, których nigdy nie chcielibyśmy stracić — mówi Łukasz Jezierski z firmy Concentrix.

W obecnych czasach często używa się określenia „wartości marki”, „wartości firmy”. Co realnie kryje się za tymi pojęciami?

Łukasz Jezierski: Najkrócej mówiąc, przez wartości firmy rozumiemy cechy, które składają się na jej osobowość i opisują kryteria, według których funkcjonuje na co dzień w ujęciu zarówno biznesowym, jak i społecznym czy technologicznym. Poprzez analizę wartości marki można zwykle wiele wyczytać na temat organizacji i tego, jakich ludzi przyciąga, jakie relacje panują wśród jej załogi, a nawet, w jakiego rodzaju projekty i inicjatywy inwestuje.

W obecnej rzeczywistości bardzo ważne jest także podejście firmy do zrównoważonego rozwoju. Planetę mamy jedną, a na biznesach – zwłaszcza globalnych – leży obowiązek dbania nie tylko o pracowników, ale również o środowisko. To, jak firmy podchodzą do tego zadania, również wiele mówi o wartościach, jakie wyznają. W naszej firmie traktujemy obszar sustainability poważnie i odpowiedzialnie.

Dlaczego to takie ważne, by firma posiadała i pielęgnowała swoje określone wartości?

Wartości firmy, które wypływają z jej kultury organizacyjnej, są jak kompas: pozwalają organizacjom bezpiecznie kroczyć przez burzliwe wody prowadzenia biznesu z pewnością, iż nie zbaczają z wcześniej obranego kursu. Dzięki jasno określonym wartościom marki możemy także upewnić się, iż w procesie żeglugi – niekiedy pod prąd – nie wypadają nam za burtę talenty, których nigdy nie chcielibyśmy stracić.

Wartości firmy nie mogą istnieć tylko na papierze, one muszą być wdrukowane w każdą czynność, jaką podejmuje organizacja. jeżeli faktycznie wynikają z DNA firmy, wtedy działają jak jej wizytówka i przenikają każdą relację w organizacji: od relacji członków zespołu między sobą, po zależności na poziomie manager-zespół, aż po przekrojowe stosunki na linii szef i jego podwładni.

Dwa podstawowe błędy, jakie organizacje mogą popełnić w zakresie definiowania wartości firmy to: po pierwsze nie mieć ich w ogóle, a po drugie głosić wartości, które nie mają nic wspólnego z tym, jak firma funkcjonuje na co dzień. Wbrew temu, co może wydawać się na pierwszy rzut oka, ten rozdźwięk między deklaracjami a rzeczywistością jest bardzo widoczny i znacząco obniża zaufanie członków zespołu do własnej firmy, nie wspominając o destrukcji morale. A kto chciałby pracować dla organizacji, której nie ufa?

Jakiego rodzaju wartości są najczęściej wspierane przez znane marki?

Każda firma powinna budować wartości zgodnie ze swoją strategią biznesową, wewnętrznymi przekonaniami i profilem osób, jakie chcieliby przyciągać. W szczególności tym, jakie wartości oni w życiu wyznają, co jest dla nich ważne i sprawia, iż chce im się wstawać rano z łóżka. W końcu chcemy i lubimy otaczać się ludźmi, którzy myślą i działają podobnie do nas.

Jednocześnie w ostatnich latach daje się zauważyć, iż firmy przy tworzeniu lub aktualizacji swojego systemu wartości biorą pod uwagę globalne trendy społeczne i adresują wyzwania, z którymi ich pracownicy borykają się każdego dnia. Na pewno na pierwszy plan coraz mocniej wysuwa się kwestia równości zatrudnienia i tego, jak ważna jest różnorodność w budowaniu silnej organizacji i silnych zespołów.

Dużo mówi się w tej chwili – zwłaszcza w branży technologicznej – o większej elastyczności w podejściu do pracy; czyli nieważne, skąd pracujesz, ważne są efekty twojej pracy. To jest bardzo popularny trend, który pozwala zbliżyć się do upragnionego przez wielu work-life balance.

Osobnym obszarem zainteresowania jest także adresowanie wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi i realne działania prowadzące do bardziej zrównoważonego rozwoju firm. Wypływa to częściowo ze zbliżającej się konieczności raportowania celów ESG, ale również z wewnętrznych przekonań organizacji, które chcą zostawić planetę w stanie co najmniej niepogorszonym względem tego, jaki zastały.

Wiele miejsca marki poświęcają także faktycznej realizacji wartości związanych z dbaniem o ludzi w całej ich rozciągłości. Już nie tylko w wymiarze wzmacniania kondycji fizycznej przez np. oferowanie im karnetów do siłowni, ale także zwracając uwagę na ich dobrostan emocjonalny i mentalny. Przykładowo, w naszej firmie współpracujemy z grupą ponad 2000 Mental Wellness Partners, którzy są do dyspozycji naszych zespołów każdego dnia.

Co więcej – i moim zdaniem to jest naprawdę przełomowa inicjatywa – prawie 47 000 osób w obrębie globalnej kadry Concentrix zostało przeszkolonych w zakresie świadomości problemów ze zdrowiem psychicznym, a 27 000 managerów jest przysposobionych w wiedzę i umiejętności potrzebne do wczesnego wykrywania niepokojących symptomów w swoich zespołach. To ważne działanie, które pokazuje, iż ludziom, którzy pracują ze sobą blisko, zależy na sobie nawzajem.

Idź do oryginalnego materiału