Czym jest uzasadnienie biznesowe

sages.pl 7 lat temu
Wszelkie projekty, czy ogólniej - propozycje zmian - powinny być spójne z modelem biznesowym. Projekt, którego wyniki nie są zgodne z postawionymi celami organizacji, nie powinien mieć racji bytu. Propozycja oferty, która nie umożliwia realizacji strategii firmy, czy która nie spełnia określonych celów i potrzeb interesariuszy, nie powinna być realizowana.[1]

Oczywiście takie podejście do tematu wymaga pewnej dojrzałości organizacyjnej - świadomości wagi i konsekwencji podejmowanych decyzji, istnienia pewnej struktury informacji, przejrzystości - co nie zawsze ma miejsce w organizacji. Co więcej, to podejście wymaga analizy stanu obecnego, otoczenia i wynikających z niego potrzeb zmian, ustalenia prognozowanego stanu przyszłego, celów, miar spełnienia tych celów, ustalenia odpowiedzialności, opracowania planów... Wymaga - o zgrozo! - myślenia! Próżno więc szukać takiego modelu, czy choćby świadomości istnienia analizy przyczynowo-skutkowej czy motywacji biznesowej u wielu firm desperacko skupionych na swoim "tu i teraz" czy działających na zasadzie "wszystko na wczoraj" (i oczywiście - tanio). Próżno szukać takiego podejścia u firm nastawionych wyłącznie na szybki zysk.

Ponieważ jednak w ramach tej publikacji zajmujemy się *jakością* i ustaleniem środków do osiągnięcia jakości, organizacje tego pokroju nie będą przedmiotem dalszych rozważań. Trudno bowiem doszukiwać się jakości oferty w organizacjach, która tej jakości nie zapewnia, nie może i nie chce zapewnić - ponieważ nie wypracowała wewnętrznej kultury jakości, określając rzecz kolokwialnie: "nie czuje" tematu.

Co jednak zrobić w sytuacji, gdy nie ma potrzeby czy możliwości opracowowania całego modelu *BMM*? Z pomocą przychodzą "lżejsze" metody i rozwiązania - między innymi propozycja *BABOK® Guide* ze swoim wzorem deklaracji problemu lub "zwinna" wizja produktu, której znakomite wyjaśnienie można znaleźć w publikacjach Romana Pichlera[2].


| Problem | Opis problemu |
| --- | --- |
| Dotykający | Interesariusze dotknięci przez dany problem |
| Którego wpływ | Jaki jest wpływ problemu na każdego interesariusza |
| Skuteczne rozwiązanie będzie... | Lista kluczowych korzyści wynikających ze skutecznego rozwiązania problemu |

Źródło: Opracowanie na podstawie BABOK® Guide 2.02[3]

Wiemy już, jak podejść do problemu analizy motywacji dla danego pomysłu. Przejdźmy do kolejnego elementu --- jak uzasadnić wartość propozycji oferty (pomysłu) dla biznesu? Czy potrzeba czegoś więcej, niż wykazania, iż dany pomysł jest spójny z wizją, celami i ogólnie *wydaje się*, iż wspiera działalność organizacji?

Mamy już wizję, cele, wiemy, jak je zmierzyć. Jak jednak upewnić się - lub bardziej zachowawczo - sprawdzić, czy propozycja oferty rzeczywiście ma szansę przynieść organizacji, klientowi, czy ogólnie interesariuszom, wartość?

Należy tę ofertę poddać analizie i bazując na rzetelnych danych (faktach lub rozsądnych estymatach i prognozach) oszacować potencjalne korzyści wynikające z realizacji pomysłu, całkowite koszty realizacji i wdrożenia oferty, ryzyka - związane zarówno z podjęciem się realizacji, jak i nieprzystąpieniem do przedsięwzięcia. Zebrane informacje posłużą do opracowania tak zwanego uzasadnienia biznesowego (ang. *business case*). Uzasadnienie to najprościej rzecz ujmując argumentacja mająca na celu wykazanie wartości dodanej projektu dla biznesu organizacji. Bardziej formalną definicję można znaleźć w *BABOK® Guide*: "uzasadnienie biznesowe to wyjaśnienie propozycji projektu w kontekście wartości dodanej dla organizacji i będącej wynikiem wdrożonego rozwiązania, w porównaniu do kosztów opracowania i obsługi rozwiązania. Uzasadnienie biznesowe może obejmować korzyści jakościowe i ilościowe, oszacowanie kosztów i czasu, oczekiwane zyski i możliwości następujące w wyniku realizacji projektu (tak zwane *follow up*). Uzasadnienie biznesowe może przedstawiać oczekiwane konskwencje działań w kontekście przepływu finansowego oraz metody stosowane do wyrażania korzyści i kosztów".

Uzasadnienie biznesowe może przyjąć różną formę - od opasłego tomu pełnego szczegółowych informacji, danych statystycznych, prognoz, szacunków finansowych, poprzez prezentację Power Point, po jednostronicowy dokument w postaci mapy myśli czy wariantu modelu Canvas.

Forma uzasadnienia ma drugorzędne znaczenie (co nie oznacza, iż nie jest ważna - patrz [analiza interesariuszy]({{ "/o-interesariuszach-slow-kilka/" | prepend: site.baseurl }}) i wpływ ich wymagań oraz preferencji komunikacyjnych), w pierwszej kolejności należy zadać sobie pytanie o treść, a konkretnie o wymagania dotyczące informacji, które mają być zawarte w dokumencie. Podstawowe elementy składowe uzasadnienia biznesowego prezentuje rysunek 1 - można więc tę mapę myśli traktować jako swoistą listę kontrolną do zbudowania własnej struktury uzasadnienia biznesowego.

![uzasadnienie-biznesowe.webp](/uploads/uzasadnienie_biznesowe_e0402ee721.webp)

Przykładowym sposobem podejścia do opracowania uzasadnienia biznesowego jest ustukturyzowana analiza informacji dająca na każdym etapie konkretny wynik. Analiza taka może bazować na następujących elementach (rysunek 2).

![opracowanie-uzasadnienia.webp](/uploads/opracowanie_uzasadnienia_ea8e348532.webp)

Wyniki analizy można przedstawić na wiele sposobów - oto kilka z nich.

Zacznijmy od "tradycyjnej" formy uzasadnienia biznesowego. Źródeł wzorców można szukać zarówno w standardach i dobrych praktykach analitycznych (jak *BABOK® Guide*), jak i przede wszystkim w wytycznych i metodykach zarządzania projektem[^4]. Przykładem metodyki zarządzania projektami, która oferuje wskazówki do opracowania uzasadnienia biznesowego jest Prince2[^5]. Zgodnie z Prince2 uzasadnienie biznesowe powinno zawierać następujące elementy[6]:

- Podsumowanie kierownicze
- Powody podjęcia projektu (pochodzące z dokumentu *Zlecenia Przygotowania Projektu*)
- Możliwe rozwiązania biznesowe
- Warto tu nadmienić, iż metodyka *Prince2* wymienia trzy możliwości reakcji na daną propozycję: nic nie robić, zrobić minimum, zrobić możliwie dużo
- Oczekiwane korzyści wraz z prognozą ich osiągnięcia oraz sposobem pomiaru
- Spodziewane niepożądane skutki
- Terminy
- Koszty realizacji projektu oraz koszt utrzymania rozwiązania (np. produktu informatycznego)
- Ocena inwestycji np. ROI/analiza kosztów-korzyści
- Główne ryzyka (przeniesione z *Rejestru Ryzyka*)

Wymagania dotyczące zawartości uzasadnienia biznesowego można zrealizować dzięki różnych rozwiązań. Rysunek 3 przedstawia przykład wzoru dokumentu prezentującego elementy uzasadnienia.

![wzor-uzasadnienia-biznesowego.webp](/uploads/wzor_uzasadnienia_biznesowego_1dee728477.webp)

Źródło: Opracowanie na podstawie: [http://www.planninginnovations.com/single-post/2014/07/08/One-Page-Business-Case](http://www.planninginnovations.com/single-post/2014/07/08/One-Page-Business-Case), dostęp 07.05.2017.

Rozwiązanie proponowane przez *Prince2* może okazać się w pewnych sytuacjach zbyt formalne. Miłośnicy lekkich form mogą poszukać inspiracji w popularnych ostatnio technikach i narzędziach utożsamianych (często błędnie, ale to temat na inną dyskusję) z obszarem start-upów. Przykładem jest model biznesowy Canvas (ang. *Business Model Canvas*) - znakomite "lekkie" w formie narzędzie do opracowania modelu biznesowego organizacji, często wykorzystywane przez właścicieli produktów do projektowania nowych rozwiązań. BCM może być zastosowany jako forma uzasadnienia biznesowego dla nowych propozycji biznesowych - w tym usług czy produktów.

![business-model-canvas.webp](/uploads/business_model_canvas_d01ba52854.webp)

Źródło: opracowanie na podstawie Business Model Generation, A. Osterwalder, Y. Pigneur, A. Smith i inni, publikacja własna, 2010.

Na podobnej zasadzie funkcjonuje *Lean Canvas* (opracowany przez Asha Maurya[7] w duchu podejścia Lean), który wprowadza drobne modyfikacje do *Business Model Canvas*. W *Lean Canvas* (LC) w miejsce *kluczowych partnerów* wstawiamy *problem*, dla którego rozwiązanie określane jest zamiast *kluczowych działań*, zamiast *relacji z klientami* analizujemy *przewagę*, a w miejscu *kluczowych zasobów* pojawiają się *metryki*[8].

![lean-canvas.webp](/uploads/lean_canvas_e272e89478.webp)

Źródło: opracowanie na podstawie materiałów autora metody Asha Maurya.

Warto mieć świadomość tego, iż modele Canvas znakomicie i przejrzyście przedstawiają potencjalne ryzyka, zarówno produktowe, jak i rynkowe. Dodatkowo wskazują też zagrożenia związane z potencjalnymi klientami (odbiorcami).

![ryzyka-lean-canvas.webp](/uploads/ryzyka_lean_canvas_2d00b69ba8.webp)

Źródło: [http://productlabs.co/lean-canvas-model-biznesowy-na-kartce-a4/](http://productlabs.co/lean-canvas-model-biznesowy-na-kartce-a4/), dostęp 07.05.2017 za Ash Maurya.

Przykładów innych rozwiązań przygotowania uzasadnienia biznesowego jest wiele - nie ma więc sensu przytaczać wszystkich możliwości.

Warto natomiast pamiętać o jednym - opracowując uzasadnienie biznesowe dla własnego pomysłu, zalecałabym ostrożność z pochopnym wykorzystywaniem losowo wybranego gotowego szablonu dokumentu. Może się bowiem okazać, iż dostępne wzorce są zbyt obszerne dla zaspokojenia podstawowych potrzeb informacyjnych naszego projektu - i w efekcie uzyskamy dorodny dokument, z mnóstwem informacji i danych pozyskanych w pocie czoła, którego nikt w całości nie przeczyta, ponieważ nie będzie takiej potrzeby. Może być i sytuacja odwrotna. Skorzystamy z "lekkiego" wzorca i przygotujemy dokument w przysłowiową godzinę, po czym zostanie on "zmiażdżony" przez odbiorców z powodu braku kluczowych do pojęcia decyzji projektowych treści (w którym to przypadku pojawia się ryzyko i dla nas jako autorów - ryzyko utraty zaufania i ujma na wizerunku profesjonalisty). Polecam zatem drogę środka - zdobycie wiedzy o źródłach gotowych wzorców i wskazówek, zapoznanie się z wariantami i możliwościami, analizę własnych potrzeb i wymagań informacyjnych interesariuszy i wypracowanie własnego podejścia czerpiąc z dostępnych źródeł. Należy przy tym pamietać o podstawowym celu dokumentu uzasadnienia biznesowego: *uzasadnienie wartości projektu dla biznesu*. W tej definicji w dużej mierze kryje się odpowiedź na pytanie o pożądane w danym kontekście informacje niezbędne do podjęcia decyzji o realizacji pomysłu.

Czy to wszystko musi być tak skomplikowane, zapyta sfrustrowany Czytelnik sporządzając w myśli lekko przydługą listę wymaganej do rozpoczęcia projektu dokumentacji? Nie - nie musi, bowiem skomplikowane nie jest. Wymaga jedynie świadomości celów, środków, możliwości, interesariuszy, nakładów, ryzyk związanych z naszą inicjatywą. Czyli znajomości kontekstu, w którym planujemy realizować nasz pomysł. jeżeli tego zabraknie, trudno będzie sprawnie przeprowadzić projekt od etapu koncepcji do dostarczenia wartości - bo w rzeczywistości nie wiemy, co robimy, dla kogo, po co, w jakich warunkach i na jakich warunkach. jeżeli tego zabraknie, trudno mówić o jakimkolwiek zarządzaniu jakością w docelowym projekcie czy organizacji - bo jakości tej nigdy nie rozpoznaliśmy i nie zdefiniowaliśmy. Jakości nigdy nie było.

Tym optymistycznym akcentem kończymy trzecią odsłonę cyklu. W kolejnej części zajmiemy się wdzięcznym tematem wymagań.

### Wszystkie posty z tego cyklu:
1. [W poszukiwaniu straconej jakości]({{ "/w-poszukiwaniu-straconej-jakosci/" | prepend: site.baseurl }})
2. [O interesariuszach słów kilka]({{ "/o-interesariuszach-slow-kilka/" | prepend: site.baseurl }})
3. [Jak wytyczyć drogę biznesowi]({{ "/jak-wytyczyc-droge-biznesowi/" | prepend: site.baseurl }})
4. [Czym jest uzasadnienie biznesowe]({{ "/czym-jest-uzasadnienie-biznesowe/" | prepend: site.baseurl }})

*Tytuł cyklu nawiązuje do serii publikacji Marcela Prousta "W poszukiwaniu straconego czasu", będącej zapisem wspomnień bohatera powieści. W ostatnim tomie serii bohater podejmuje decyzję o napisaniu powieści opisującej jego życie co --- w jego mniemaniu --- umożliwi odzyskanie straconego czasu. W moim cyklu zastosuję podobny zabieg --- serię zaczniemy od najwcześniejszych "etapów życia", poruszając się w kierunku coraz bardziej zaawansowanych i dojrzałych tematów, by na końcu dojść do wniosku, że...*

### Przypisy
[1]: Warto zwrócić uwagę na to, iż cele interesariuszy nie muszą być związane z bezpośrednimi korzyściami finansowymi czy w ogóle z korzyściami --- przykładem jest konieczność realizacji zmiany biznesowej wymaganej przez organ zewnętrzny (np. zmiana przepisów prawa), a interesariuszom wewnętrznym przysparzającej jedynie "dodatkowej pracy".
[2]: [http://www.romanpichler.com/tools/vision-board/](http://www.romanpichler.com/tools/vision-board/), dostęp 07.05.2017.
[3]: A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge® (BABOK® Guide) 2.0
[4]: Przede wszystkim, gdyż zgodnie z wszelkimi dobrymi praktykami, jak i zdrowym rozsądkiem, projekty powinno się inicjować bazując na opartych na rzetelnych danych i analizie decyzjach uwzględniających m.in. opłacalność i ryzyka realizacji przedsięwzięcia.
[5]: [https://www.axelos.com/best-practice-solutions/prince2](https://www.axelos.com/best-practice-solutions/prince2), dostęp 07.05.2017.
[6]: [http://pl.prince2.wiki/Uzasadnienie_Biznesowe](http://pl.prince2.wiki/Uzasadnienie_Biznesowe), dostęp 07.05.2017 za Prince2.
[7]: Strona autora metody: [http://www.ashmaurya.com/2012/02/why-lean-canvas/](http://www.ashmaurya.com/2012/02/why-lean-canvas/), dostęp 07.05.2017.
[8]: Zasada wypełniania pól w BMC i LC jest przejrzyście opisana m.in. na stronie. [http://www.biznesowerewolucje.com/model-biznesowy-business-model-canvas-lean-canvas/](http://www.biznesowerewolucje.com/model-biznesowy-business-model-canvas-lean-canvas/), dostęp 07.05.2017.
Idź do oryginalnego materiału