Pracownicy ramię w ramię z agentami AI – nowy standard w biznesie

itreseller.com.pl 2 tygodni temu

Agenci AI coraz śmielej wkraczają do polskich firm. Najczęściej działają w e-commerce, finansach i obsłudze klienta, ale wdrożenia napotykają na bariery techniczne i organizacyjne.

Agenci AI przestają być technologiczną ciekawostką, a stają się realnym wsparciem w codziennej pracy polskich firm. Według raportu Microsoft Work Trend Index, już 33% liderów biznesu w Polsce wykorzystuje agentów AI do automatyzacji kluczowych procesów, a 30% pracowników traktuje AI jako partnera przy podejmowaniu decyzji. Z kolei w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy aż 84% firm planuje wdrożenie takich właśnie rozwiązań.

Najczęściej agenci AI wdrażani są w branżach takich jak handel elektroniczny, finanse, marketing, obsługa klienta, nieruchomości, opieka zdrowotna i sektor SaaS. W e-commerce agenci automatyzują obsługę zamówień i personalizują rekomendacje produktów, w finansach odpowiadają za zarządzanie kontami i wykrywanie oszustw, a w obsłudze klienta przejmują rutynowe zapytania, skracając czas reakcji i odciążając zespoły wsparcia. W nieruchomościach pomagają natomiast w kwalifikacji klientów i planowaniu oględzin, a w medycynie wspierają diagnostykę i zarządzanie wizytami.

Wraz z rozwojem agentów AI zmienia się też oczywiście rola pracowników. Zamiast wykonywać proste czynności, mogą nadzorować pracę AI, delegować zadania i korygować je w razie potrzeby. Eksperci podkreślają jednak, iż w sprawach kluczowych przez cały czas wolimy kontakt z człowiekiem – i ten trend utrzyma się jeszcze przez jakiś czas.

Największe wyzwania związane z integracją agentów AI to złożoność techniczna wdrożeń, trudności w integracji z istniejącymi systemami, brak kompatybilności danych, wysokie koszty, a także konieczność przeszkolenia pracowników i dostosowania procesów organizacyjnych. Firmy muszą też zadbać o bezpieczeństwo danych oraz spełnienie wymagań prawnych i wewnętrznych polityk bezpieczeństwa. Dodatkowo, im bardziej złożone zadania delegowane są agentom AI, tym większe ryzyko błędów i konieczność stałego nadzoru przez człowieka.

Idź do oryginalnego materiału