Rekrutacja pracowników w 2023 — jak wykorzystać nowe technologie do pozyskania najlepszych kandydatów?

traffit.com 1 rok temu

Jeszcze nie tak dawno rekrutacja pracownika polegała na wielogodzinnej weryfikacji CV, a listy motywacyjne odpowiadających na ogłoszenia o pracę zlewały się w jedną całość. Osoby szukające nowego zatrudnienia zgłaszały się same w odpowiedzi na zamieszczone ogłoszenie dotyczące wolnego stanowiska. I przekonywały w trakcie rekrutacji, iż są najlepszym wyborem, brakującym ogniwem w naszej firmie. Dla osób z pokolenia Z brzmi to, jak kadr z filmu SF.

Obecnie to rekruter, headhunter, Manager HR, a czasami sam CEO przekonują kandydata, iż są dla niego najlepszym wyborem rozwinięcia skrzydeł, zdobycia nowych umiejętności, zmierzenia się z rozwijającymi, ważnymi, ekscytującym projektami. Publikacja ogłoszenia to tylko jedna z kilku możliwości dotarcia do najlepszych pracowników, a rozmowy kwalifikacyjne i forma pracy najczęściej sprowadzają się do strefy online.

Warto podążać za tymi zmianami, żeby faktycznie być tą najlepszą opcją dla najlepszych talentów na rynku. Sprawdź jak w 2023 roku wykorzystać nowe technologie do pozyskania najlepszych pracowników.

Czy mnie widać, czy mnie słychać?

Gdybyśmy zrobili szybki skok w niedaleką przeszłość, to zarówno biorąc pod uwagę rozmowy kwalifikacyjne, jak i samą pracę uderzy nas pierwsza różnica. Niezwykle korzystna, jak się okazuje dla obu stron. A jest nią możliwość pracy zdalnej i rekrutacja pracowników online.

Rekrutacja pracowników online.

Platform, dzięki którym możesz przeprowadzić rozmowy kwalifikacyjne zdalnie, jest wiele. Warto zastanowić się w tym miejscu czy potrzebujesz jedynie się widzieć i słyszeć z potencjalnym przyszłym pracownikiem, czy taka rozmowa ma być bardziej angażująca i interaktywna.

Jeżeli podczas takiej rozmowy planujesz nie tylko udostępniać ekran, ale również zaprosić kandydata do wspólnej pracy na tablicy czy planujesz przeprowadzić ankietę, warto skorzystać z rozwiązań do spotkań online, jak: Zoom, GetResponse, ClickMeeting, Google Meet, Microsoft Teams, Discord, czy Skype.

Assessment center również zdalnie.

Jeżeli szukasz kandydatów posiadających konkretne umiejętności i chcesz sprawdzić ich supermoce, nie bazując wyłącznie na wykształceniu i doświadczeniu, możliwe jest również przeprowadzenie testów assessment center online.

Dzięki temu nie tylko zbadasz kompetencje kandydata, ale również ocenisz niezbędne umiejętności pracy z domu…lub ich brak.

Bo jeżeli o pracy zdalnej mowa…

Praca zdalna lub model hybrydowy, będące jeszcze do niedawna ekskluzywnym wyróżnieniem w organizacji, tak mocno weszły do standardów rynku, iż doczekały się choćby zapisów w Kodeksie Pracy.

I to jest bardzo dobre rozwiązanie zarówno dla firm, jak i pracowników. o ile jest możliwy wybór pod względem miejsca wykonywania pracy, kandydaci chętniej są otwarci do nawiązania współpracy z daną organizacją.

Natomiast pracodawca ma niesamowitą możliwość korzystania z talentów, nie ograniczając się do miejsca działania biura głównego czy filii. A jak pokazuje raport Oxford Economics Global Talent 2021, już dwa lata temu w Polsce był wyraźny brak specjalistów, biorąc pod uwagę ich zapotrzebowanie. Zniesienie granic poszukiwań specjalistów jest więc niesamowitą szansą na rozwój firmy.

Dział rekrutacji pracujący zdalnie? Jak to zorganizować?

Myślisz sobie być może — ok, o ile rozmowy kwalifikacyjne online się sprawdzają — to jak zgrać pracę działu HR, gdzie każda osoba pracuje z innego miejsca, a czasami w innych strefach czasowych. Nic prostszego.

Tu z pomocą przychodzi narzędzie dzięki któremu:

  • wysyłasz przypomnienia do hiring managerów, gdy mają wziąć udział w którymś etapie rekrutacji
  • zbierasz od nich feedback
  • pokazujesz im wpływ ich pracy na całość procesu
  • decydujesz czy inne osoby mają brać udział w całym procesie czy w poszczególnych etapach
  • masz kontrolę nad tym, do jakich informacji mają dostęp pozostałe osoby
  • wysyłasz powiadomienia do członków zespołu i masz możliwość ekspresowo reagować na ich uwagi
  • niektóre z powiadomień zlecasz automatyzacji, np. kiedy kandydat przechodzi do następnego procesu rekrutacji
  • używasz Planera do ustawiania rozmów kwalifikacyjnych
  • skracasz czas, jaki kandydaci spędzają na każdym etapie rekrutacji poprawiając ich hiring experience
  • międzynarodowy zespół jest wspierany różnymi wersjami językowymi platformy, np. angielską, hiszpańską, ukraińską, węgierską, rumuńską
  • nagła nieobecność jednego rekrutera to nie problem — dzięki notatkom w systemie można otworzyć i prowadzić dalej wszystkie etapy rekrutacji,
  • śledzisz efektywność swojej pracy, jesteś w stanie wskazać wąskie gardło i je wyeliminować
  • analizujesz cały proces pod kątem etapów i uczestników.

Rekrutacja pracowników to nie wyścigi.

Śpiesz się powoli, mawiają. To dobre podejście biorąc pod uwagę rozmowę kwalifikacyjną, czy sprawdzanie testów i zadań rekrutacyjnych. Jednak myśląc o całości procesów rekrutacyjnych lepsze przysłowie mogłoby brzmieć “śpiesz się mądrze”. Ważna jest bowiem umiejętna oszczędność czasu w niektórych etapach, aby móc go przeznaczyć na budowanie relacji z najlepszymi kandydatami.

Gdzie i dzięki czemu możesz zaoszczędzić czas? Podpowiadamy:

  • dzięki automatyzacji,
  • video interviews,
  • integracji różnych aplikacji wspierających Twoją pracę.

Automatyzacja.

Jedno dodatkowe kliknięcie i kolejne ogłoszenie dodane na portalu to w sumie 2 minuty? A gdyby tak zsumować wszystkie dodatkowe kliknięcia i wszystkie te kolejne ogłoszenia umieszczane na różnych portalach? Ile łącznie czasu dziennie, tygodniowo, miesięcznie Ci to zajmuje? Możesz ten czas zaoszczędzić!

Automatyzacja w Systemie ATS TRAFFIT.

Jedną z nowych technologii, które pomogą Ci zaoszczędzić czas podczas rekrutacji pracowników i pozyskać adekwatnych kandydatów jest system ATS TRAFFIT. Dzięki niemu:

  • bez konieczności wspierania się działem IT, stworzysz stronę Kariera
  • jednym kliknięciem opublikujesz ogłoszenie w kilku miejscach, m.in. właśnie na stronie Kariera, Talent.com, Indeed, Pracuj.pl, OLX i innych

  • otrzymasz powiadomienie na Slacku lub Teams, kiedy tylko “wpadnie” nowa aplikacja
  • stworzysz tzw. bazę talentów, ponieważ profile wszystkich kandydatów masz w jednym miejscu i możesz je filtrować dzięki różnych kryteriów
  • automatycznie zaimportujesz CV do puli talentów, ponadto wykluczając dublowanie, a dodatkowo aktualizując profil, o ile pojawiły się nowe umiejętności lub na przykład prawo jazdy
  • nie musisz szukać dogodnego terminu rozmowy kwalifikacyjnej — w wysyłanej wiadomości udostępniasz link do swojego kalendarza, a wybrany przez kandydata termin zostaje wpisany do Twojego planera
  • masz pewność, iż każdy kandydat otrzymał od Ciebie odpowiedź — system pomaga Ci w budowaniu relacji i utrzymaniu dobrego wizerunku firmy
  • kandydatom, którzy nie przeszli do kolejnego etapu, przesyłasz jeden z przygotowanych wcześniej szablonów i uzupełniasz go o personalną informację, pamiętając, iż kandydat odrzucony w jednej rekrutacji może być idealnym pracownikiem w innej
  • oszczędzasz czas również planując wideokonferencję — linki do Google Meet lub Teams generujesz automatycznie z poziomu Systemu
  • jesteś w stałym kontakcie z wszystkimi osobami z bazy talentów — automatycznie przesyłany jest do nich newsletter, dzięki czemu są na bieżąco z informacjami z rynku, a Ty z łatwością dokładasz cegiełkę do budowania relacji.

Video interview znajomość języków sprawdzona bez konieczności spotkania.

Video interview to nowoczesne narzędzie, które pozwala sprawdzić umiejętności językowe i analityczne kandydatów bez konieczności umawiania spotkania online czy face to face.

Jest to niezwykle cenna oszczędność czasu, ale przede wszystkim to ułatwienie dla potencjalnych pracowników. Mogą bowiem przystąpić do niego w najwygodniejszym dla siebie momencie, chociażby o północy.

Na czym polega rekrutacja z wykorzystaniem video interview? Jest to jeden z etapów procesu rekrutacji sprawdzającym potencjalnych pracowników pod kątem umiejętności językowych i analitycznych. o ile oczywiście takie są wymagania i oczekiwania pracodawcy.

Wystarczy, iż kandydat korzystając z laptopa lub telefonu zaloguje się na konkretną stronę, do której link otrzymuje mailem. Znajdzie tam test, do którego po uprzednim włączeniu kamery, może przystąpić w dowolnym momencie. Całość takiego egzaminu trwa około 30-40 minut.

Video interview, dlaczego warto?

Oprócz pytań otwartych, na które ważna jest odpowiedź ustna, mogą się w nim znajdować pytania zamknięte. Konieczna jest wówczas odpowiedź pisemna. Są to na przykład zadania wymagające napisanie krótkiego kodu.

Następnie Ty, również w najdogodniejszym dla siebie momencie, typujesz na podstawie wyników testu najlepszych kandydatów, którym gratulujesz przejścia do kolejnego etapu.

Jeżeli stawiasz na generację Z i Twoja firma jest otwarta na współpracę z wybitnymi jednostkami aktualnie studiującymi, którym brakuje czasu w dodatkowe spotkania rekrutacyjne, warto wdrożyć video interview do rekrutacji pracowników.

Rekrutacja pracowników to praca na wielu narzędziach.

Ciągłe przełączanie się między narzędziami pożera Twój czas. Można temu zaradzić integrując wszystkie narzędzia poprzez Zapier lub integrację API. Wyobraź sobie sytuację, kiedy wprowadzając zmiany na jednym narzędziu jednocześnie aktualizuje Ci się na przykład kalendarz. Nie musisz pamiętać, aby wszędzie wprowadzać nowy wątek czy zmianę. Zintegrowane narzędzia dogadują się ze sobą nie angażując Twojej uwagi.

Poza oszczędnością czasu, zyskujesz pewność, iż we wszystkich narzędziach masz zachowany porządek. Nie ma potrzeby przeklikiwać się, pamiętać gdzie należy wprowadzić zmianę. Całą swoją uwagę możesz skierować na to, co w Twojej pracy najważniejsze — na pracowników.

Zintegrowany system w TRAFFIT.

Dzięki systemowi rekrutacji TRAFFIT możesz znacznie więcej:

  • poddać ocenie proces rekrutacji. Dzięki ankietom satysfakcji dowiesz się jak przez potencjalnych pracowników oceniana jest prowadzona przez Ciebie rekrutacja pracowników.
  • po zakończonej rekrutacji stworzyć listę zadań w procesie onboardingu. Nowe listy generują się automatycznie dla wszystkich pracownika osobno.
  • sprawdzać czas, jaki poświęcasz na konkretny etap procesu rekrutacyjnego. Twoja ocena wkładu pracy w konkretne etapy może być subiektywna, obarczona chociażby osobistym stosunkiem do danej metody rekrutacji. Dzięki zintegrowaniu narzędzia do śledzenia czasu pracy masz rzeczywisty obraz całego procesu.
  • jeżeli stronę Kariera masz na własnej domenie, to poprzez API jednym kliknięciem publikujesz oferty pracy wprowadzone do systemu. Z kolegą z Działu IT możesz wypić kawę, ale nie musisz go angażować do tego projektu.
  • dla narzędzi, które nie korzystają z Zapiera do ich integracji możesz wykorzystać webhooki.

Zaoszczędzony czas to więcej uwagi skierowanej na człowieka.

Nowe technologie pomagają Ci zaoszczędzić czas. Warto wykorzystać go w taki sposób, aby rekrutacja pracowników była jednocześnie okazją, żeby wzmocnić employer branding.

Musisz wiedzieć, iż rekrutacja zewnętrzna to nie tylko znalezienie odpowiednich kandydatów i przedstawienie im warunków zatrudnienia. To umiejętność zarządzania zasobami ludzkimi i przedstawienie Twojej firmy jako najlepszy wybór kandydata. To pracodawca powinien wyróżnić się na tle konkurencji na rynku pracy, aby wyławiać z niego przyszłe gwiazdy.

Rekrutacja pracowników z AI, bać się czy nie bać?

Może zastanawiasz się czy, a jeżeli tak to jak korzystać z AI, aby ulepszyć proces rekrutacji pracowników. Czy informować o tym, iż proces rekrutacji jest wspierany przez sztuczną inteligencję. Jakie mogą być korzyści dla przyszłych pracowników z wykorzystania AI, a jakie są możliwe zagrożenia?

Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w employer brandingu. Rekrutacja pracowników może być wspierana przez AI w takich obszarach, jak:

  • opis oferty pracy i określenie wymogów
  • promowanie ogłoszenia o pracę w taki sposób, aby wzbudzić u najlepszych kandydatów chęć aplikacji
  • dotarcie do potencjalnych kandydatów
  • wstępna selekcja kandydatów
  • umawianie rozmów kwalifikacyjnych
  • ocena zadania praktycznego
  • możesz się nią wesprzeć przy ustaleniu widełek rocznego wynagrodzenia.

Jak korzystać z AI w rekrutacji pracowników.

Sztuczna inteligencja może Ci pomóc na wielu płaszczyznach. Wyobraź sobie, iż znajdujesz w mediach społecznościowych idealnego kandydata. Masz jeden strzał, żeby zainteresować go swoją ofertą. Co robisz? Możesz na przykład wykorzystując informacje z profilu kandydata i oferty pracy stworzyć idealną wiadomość, która go zaintryguje.

W firmie zwalnia się stanowisko lub pojawia się konieczność stworzenia zupełnie nowego miejsca pracy. Jak możesz pomóc sobie dzięki sztucznej inteligencji? Na przykład na podstawie profili osób, które odnoszą sukces na tożsamych stanowiskach wygenerować zespół cech i umiejętności, które przyszły pracownik powinien posiadać i w ten sposób ukierunkować poszukiwania przyszłych gwiazd.

Rekrutacja pracowników a chatboty.

Innym przykładem sztucznej inteligencji mogą być na przykład chatboty. Możesz je wykorzystywać do informowania kandydatów, iż ich aplikacja wpłynęła i podziękowania za nią.

Przypuszcza się, iż wirtualni asystenci będą coraz częściej wykorzystywani przez HR w trakcie procesu rekrutacyjnego. Jest to pomocne zarówno dla firmy poszukującej pracownika, jak i dla poszukujących zatrudnienia.

Sztuczna inteligencja wspiera rekrutację pracowników.

Korzyści ze stosowania AI w procesie rekrutacyjnym jest wiele, zarówno dla rekrutera, jak i pracowników. Są to na przykład:

  • oszczędność czasu. Skraca się czas wyczekiwania na odpowiedź, rekrutacje nie przeciągają się w nieskończoność powodując frustrację uczestników, a tym samym ghosting w rekrutacji
  • czas zyskany przez rekrutera to praca, którą poświęcić może na budowanie relacji z pracownikiem, działania zewnętrzne mające na celu podnoszenie candidate experience
  • w oczach kandydatów firma korzystająca ze sztucznej inteligencji to organizacja, która nie boi się iść z duchem czasu. To szczególnie ważne dla osób wchodzących w tej chwili na rynek pracy
  • decyzje o wyborze pracownika na wolne stanowisko, podejmowane przez AI pozbawione są czynnika ludzkiego. Nie decyduje w tym wypadku komunikacja niewerbalna czy osobiste przekonania rekrutera. To z kolei może być wysoko oceniane przed potencjalnych pracowników
  • AI ma pewność czy kompetencje kandydata pasują do stanowiska. Wybór jest obiektywny i bardziej wiarygodny, a to z kolei korzyść dla pracodawcy, bo ma pewność, co do wyboru najlepszego kandydata. Dla osoby starającej się o dane stanowisko to również korzyść, bo choćby jeżeli odpadnie ma pewność, iż decydowały obiektywne względy.

Zagrożenia związane z wykorzystaniem AI w procesie rekrutacji.

Pamiętać musisz o jednym, to Ty karmisz AI. Sztuczna inteligencja rozpoznaje Twoje wybory, zapytania, poszukiwania. Wiadomym jest, iż lubimy osoby podobne do nas, algorytmy również to wiedzą.

Co w tym złego i gdzie tutaj jest zagrożenie? Firmy pozbawione różnorodności i odmienności nie rozwijają się dynamicznie. Trudno zrobić burzę mózgów, jeżeli każdy myśli podobnie.

Jest na to rozwiązanie. Umieszczając ogłoszenia czy zapytania w mediach społecznościowych, zmieniaj parametry. Innym rozwiązaniem pozytywnie wpływającym na rozwój firmy jest poszerzenie działu HR o osoby z kompletnie odmiennym podejściem, osobowością, gustem, najlepiej pochodzące z innej tradycji czy społeczności.

Acha i nie martw się. o ile AI zastąpi rekruterów, przez cały czas będą potrzebni specjaliści od obsługi sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji pracowników.

Idealny pracownik może być tuż obok.

Inną metodą pozyskania najlepszego pracownika jest rekrutacja wewnętrzna. Ma ona wiele korzyści, na przykład oszczędność czasu i kosztów związanych z:

  • zewnętrzna rekrutacją
  • onboardingiem.

Ponadto zacieśnianie więzi z super talentem. Pokazanie zespołowi, iż firma jest otwarta na awanse również poziome, iż ścieżki kariery są elastyczne i dostosowane do potrzeb firmy i rozwijanych się wciąż umiejętności pracowników.

Tak działająca organizacja zyskuje w oczach swojej kadry. Jednak, żeby to było możliwe, trzeba pamiętać o stałym dbaniu o swój zespół. Szczególnie istotne jest to w czasach pracy zdalnej. Kontakt face to face, podczas którego jesteśmy w stanie więcej odczytać chociażby z mowy ciała, został zastąpiony kontaktem online.

Pamiętaj o pielęgnowaniu pozytywnych relacji obecnych pracowników, żeby Twój plan na rekrutację wewnętrzną nie wiązał się wyłącznie ze składaniem kontroferty.

Rekrutacja pracowników dzięki programowi poleceń.

Wszystkie z powyższych korzyści możesz osiągnąć również w inny sposób. Korzystając z programu poleceń huntoo. Jest to również sposób na wzmacnianie relacji pracownik – firma. Twój zespół ma bowiem poczucie realnego wpływu na wybór nowego pracownika. Ty natomiast zyskujesz pewność, iż Twój zespół przez cały czas będzie tworzył zgraną drużynę.

Wykorzystując system poleceń, docierasz także do osób, do których potencjalnie mogłaby nigdy nie trafić Twoja oferta. Całość procesu jest szybsza i tańsza, a ostateczne zatrudnienie i onboarding również przebiega w atmosferze wzajemnego zaufania.

Media społecznościowe jako narzędzie w poszukiwaniu najlepszych talentów.

To, w jaki sposób firma prezentuje się na zewnątrz ma wpływ na to, jak jest odbierana przez potencjalnych pracowników. Jednak, aby prawdziwe supergwiazdy zapragnęły być częścią Twojej firmy należy zadbać o to, aby deklarowana wizja i misja firmy oraz akcje wizerunkowo – społecznościowe pokrywały się z faktyczną filozofią działania organizacji.

Firmy powszechnie ogłaszające swoją dbałość o pracowników, wsparcie dla nich i pielęgnowanie więzi w zespołach są weryfikowane przez kandydatów. o ile stan faktyczny nie zgadza się z deklarowanym takie firmy tracą więcej, niż mogłyby zyskać bez podobnych kampanii.

Jak kandydaci weryfikują firmy? Wyszukując i pytając obecnych pracowników i tych, którzy są świeżo po odejściu z firmy i zmianie pracodawcy.

Najlepsi kandydaci szukają transparentnych pracodawców.

Polecamy zatem transparentność i kampanie promujące stan faktyczny. Publikowane materiały powinny zawierać informacje:

  • nad czym firma pracuje,
  • nie ukrywaj tego, co wymagało poprawy,
  • mów głośno o wartościach bliskich Twojej firmie,
  • o wspieraniu fundacji i akcji społecznościowych.

W mediach społecznościowych budujesz wizerunek.

Social wall zamiast dawnej tablicy ogłoszeń.

Kiedyś oferty pracy publikowane były wyłącznie na portalach służących do tego typu ogłoszeń. w tej chwili można je znaleźć choćby na portalach społecznościowych, które z założenia miały służyć do rozrywki.

Potrzebujemy nowego pracownika, ogłaszamy na Facebooku:

Szukamy wykwalifikowanych kandydatów, informujemy na Instagramie:

Portalem w naturalny sposób wykorzystywanym przez pracowników do znalezienia pracy i przez pracodawcę do odkrycia nowych talentów jest LinkedIn. Tutaj oferty pracy nikogo nie dziwią:

TRAFFIT pozwala Ci na aktywne wykorzystanie LinkedIn do direct search. Wtyczka sourcingowa importuje profil kandydata do Twojej bazy talentów. Ponadto sprawdza czy profil taki już jest dostępny w bazie. o ile coś w karierze kandydata uległo zmianie, dane są w szybki i prosty sposób aktualizowane.

Zadanie domowe: skoncentruj się na planowaniu struktury personelu i wdróż nowe technologie w proces rekrutacyjny.

Podobnie jak zmienia się rynek pracy i technologie, zmieniać i dostosowywać się do ewoluujących trendów powinny także strategie. Zeszłoroczny plan niekoniecznie pasuje do roku 2023. Dlatego ważne jest, aby planować strukturę personelu. Pomoże to Tobie i Twojej firmie w definiowaniu prawdziwych potrzeb względem zatrudnienia.

Wynika to również z Raportu firmy badawczej Gartner, HR Top Priorites 2023.

Wykorzystywanie nowych technologii w procesie rekrutacji jest korzystne dla obu stron. Trzeba tutaj jednak mocno podkreślić, iż zwrócenie się ku automatyzacji czy AI ma pomóc skoncentrować się na człowieku, na przyszłym pracowniku i obecnym zespole. A żeby tak było, jak podkreśla Forbes, mamy do odrobienia jeszcze lekcję z DEIB (różnorodność, równość, włączenie i przynależność).

Ta inicjatywa, mająca na celu stworzenie zróżnicowanego i integracyjnego miejsca pracy będzie wsparciem dla innowacyjności i wzrostu organizacji. Jak już wspominaliśmy, burza mózgów ma prawo bytu właśnie w różnorodności.

Proces rekrutacji z wróżbą na przyszłość?

Podpowiadamy też, jak można przyciągnąć osoby znudzone czytaniem sztampowych ofert pracy. Video jako ogłoszenie umieszczane na stronie profilowej firmy, w mediach społecznościowych, na kanale YouTube może przyczynić się do wzrostu zaangażowania kandydatów.

Prezentując firmę w formie video, jej wartości, zespół, projekty otwieramy się na osoby chcące w takim działaniu uczestniczyć. Wpływamy na Candidate Experience, czyniąc proces rekrutacyjny bardziej angażującym i interaktywnym.

Jeżeli już jesteśmy przy widzeniu i słyszeniu zdalnym — zapraszamy — wskocz z nami na rozmowę o wykorzystaniu TRAFFIT do rekrutacji pracowników w 2023 roku.

Idź do oryginalnego materiału