Audyt UX – na czym polega i jak go przeprowadzić

blog.strefakursow.pl 1 rok temu

User Experience (UX) oznacza „doświadczenie użytkownika” podczas interakcji z konkretnym elementem, na przykład stroną internetową lub aplikacją. Pojęcie to ciągle zyskuje na popularności, głównie ze względu na coraz większą konkurencyjność w sieci. Użytkownicy w Internecie mają dostęp do różnych rozwiązań – istnieje duże prawdopodobieństwo, iż wybiorą to, które pod kątem UX będzie najwygodniejsze.


Kurs UX & UI - sztuka użytecznego projektowania
4.8
(270 opinii)

UX Design - klucz do sukcesu każdej aplikacji i strony internetowej Dowiedz się więcej



Czym jest audyt UX?

Audyt UX to proces analizowania strony internetowej lub aplikacji pod kątem użyteczności. Polega na dokładnym zbadaniu tego, jakie doświadczenie otrzymują użytkownicy w momencie interakcji z poszczególnymi elementami.

Każdy audyt UX wymaga indywidualnego podejścia. najważniejsze jest określenie tego, jakie zachowanie użytkownika w konkretnej sytuacji jest pożądane (konwersja). Efektem audytu UX ma być znalezienie słabych stron witryny lub aplikacji, a następnie ich optymalizacja, aby w ten sposób zapewnić odbiorcom jak najlepsze doświadczenia w każdej sytuacji.

Pojęcie user experience, podobnie jak audyt UX, zyskało na popularności w ostatnich latach. To naturalny efekt zachowania użytkowników, którzy stali się coraz bardziej wymagający. Współczesny internauta szuka wartościowych informacji, ale chce, aby czas spędzony na ich konsumpcji był jak najprzyjemniejszy.


Jak przeprowadzić audyt UX?

Choć proces przeprowadzania audytu UX dla strony lub aplikacji zawsze wygląda w inny sposób, istnieje kilka istotnych elementów, które należy poddać kompleksowej analizie:

  • nawigacja – czy użytkownik może z łatwością poruszać się po serwisie lub aplikacji?
  • menu – czy zawiera wszystkie najważniejsze elementy?
  • responsywność – czy serwis lub aplikacja poprawnie otwiera się na każdym typie urządzenia?
  • czas ładowania – czy ładowanie interfejsu oraz poszczególnych zasobów nie trwa zbyt długo?
  • CTA – czy przyciski Call To Action zostały wystarczająco wyeksponowane? Jaki komunikat zastosowano?
  • formularze – czy formularze kontaktowe nie posiadają zbyt wielu elementów do uzupełnienia? A może brakuje w nich istotnych informacji lub zostały umieszczone w nieodpowiednim miejscu?
  • analityka – czy zachowania użytkowników są monitorowane i analizowane? To dane, które powinny być wykorzystywane do poprawy doświadczeń.

Audyt UX może zawierać również analizę innych kluczowych elementów, których jakość wywiera bezpośredni wpływ na współczynnik konwersji w serwisie lub aplikacji.

Kurs Figma - podstawy projektowania interfejsów

Zobacz kurs

Kurs UX Design - wprowadzenie do projektowania doświadczeń użytkowników

Zobacz kurs

Kurs Adobe XD - podstawy projektowania interfejsów

Zobacz kurs

Narzędzia do audytu UX

Audyt UX powinien być przeprowadzony z pomocą specjalistycznych narzędzi. Oprogramowanie to służy również do projektowania nowych rozwiązań:

  • AdobeXD
  • Figma
  • UXPin
  • Miro
  • Microsoft Clarity
  • Hotjar
  • CUX

Do audytu UX nie potrzebujesz wszystkich wymienionych narzędzi. Wybierz te, które będą odpowiednio przystosowane do sposobu pracy oraz rodzaju analizowanego serwisu bądź aplikacji.

Istotne jest, aby podczas audytu UX analizować nie tylko to, jak prezentują się i działają poszczególne elementy, ale także zbadać zachowania odbiorców podczas interakcji. Bardzo często do wykonania takiego procesu konieczne jest wcześniejsze zebranie danych przy pomocy specjalistycznych narzędzi.


Dlaczego warto przeprowadzić audyt UX?

Audyt UX to szereg korzyści dla stron internetowych oraz aplikacji. Podstawowe z nich to:

  • konwersja – UX wpływa na współczynnik konwersji;
  • rozpoznawalność – odpowiednio zaprojektowana strona lub aplikacja zwiększają rozpoznawalność, a użytkownicy chętnie do nich wracają;
  • branding – unikalność i wyróżnienie na tle konkurencji.

Audyt UX warto przeprowadzić jak najwcześniej, aby wdrożyć odpowiednie zmiany zwiększające konwersję, rozpoznawalność i odpowiadające za branding biznesu w sieci.

Idź do oryginalnego materiału