Jak wygląda obsługa pasażerów z punktu widzenia załogi samolotu? Jak członkowie załogi dzielą się obowiązkami na czas lotu? Skąd mają informacje na temat pasażerów? Gdzie sprawdzają swój rozkład lotów? Odpowiedzią na powyższe pytania jest aplikacja iOS tworzona przez Lufthansa Systems Poland.
Dla kogo i po co?
Wydawałoby się, iż w branży lotniczej digitalizacja wielu rozwiązań obecna jest niemalże od zawsze. 25 tysięcy stewardess i stewardów. Ci specyficzni, spędzający większość czasu w przestworzach, użytkownicy potrzebują sporych ilości informacji.
Przygotowania do lotu — skąd, dokąd, o której, nocleg — w którym hotelu, jak dotrzeć na lotnisko? Jak wyglądało to kiedyś? Drukowano. Wszystko. Przed lotem. Nagłe zmiany? Powtórz proces.
Jak wygląda to obecnie? Uruchamiamy iPada, aplikację i sprawdzamy plan lotu. Nagłe zmiany? Wystarczy przeciągnąć ekran w dół.
Oprócz oczywistego aspektu ekologicznego – setek ton zaoszczędzonego papieru — digitalizacja w tym obszarze dostępu do informacji była swego rodzaju „rewolucją”.
Wszystko, co chcesz wiedzieć – i jeszcze więcej. Każdy z członków załogi, z poziomu aplikacji:
- Widzi bieżący plan lotów na kolejne dni, łącznie z ich obłożeniem,
- Może sprawdzić szczegóły odprawy przed lotem, a także, o której pierwszy pasażer wejdzie na pokład,
- Podczas odprawy otrzymuje informacje o obowiązkach przydzielonych na czas trwania lotu,
- Może błyskawicznie zidentyfikować pasażerów wymagających szczególnej uwagi,
- Przed lądowaniem – pobiera wszystkie informacje dla pasażerów dotyczące ich dalszej podróży,
- W razie nieprawidłowości lotu — wysyła raport do odpowiedniego działu.
Co istotne — załoga podczas lotu działa bez dostępu do Internetu. Dane pobierane są przed wpuszczeniem pasażerów na pokład, a połączenie z samą siecią następuje na krótko przed lądowaniem.
O ile działanie aplikacji w trybie offline nie jest niczym wyjątkowym i nie stanowi przewagi nad rozwiązaniami analogowymi, jej znaczenie wizerunkowe i reprezentacyjne jest niepodważalne. Trudno sobie dziś wyobrazić członka załogi podchodzącego do pasażera z plikiem dokumentów, czy biegnącego do notatek sprawdzić, jaki posiłek zamówił pasażer z miejsca 10A.