Frazy najważniejsze – nazywane także słowami kluczowymi – to wyrażenia wyszukiwane przez użytkowników w wyszukiwarce, takiej jak Google. Podczas pozycjonowania (SEO) buduje się widoczność strony internetowej na takie sformułowania, aby przy pomocy wysokiej pozycji generować ruch użytkowników w witrynie.
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej
Rola fraz kluczowych w pozycjonowaniu strony
Odpowiedni dobór fraz kluczowych ma znaczący wpływ na skuteczność strategii pozycjonowania. o ile SEO będzie realizowane na słowa, których nikt nie szuka, widoczność nie będzie przyczyniać się do generowania ruchu organicznego z wyszukiwarki. Należy również uważać, aby nie pozycjonować serwisu wyłącznie na najbardziej popularne (konkurencyjne) wyrażenia. O widoczność dla tych fraz kluczowych rywalizuje ze sobą wiele stron internetowych. Pozycjonowanie jest więc znacznie bardziej wymagające i może nie przynieść oczekiwanych efektów w krótkim czasie. Istotne jest więc znalezienie złotego środka, dobierając frazy o różnym charakterze.
Pozycjonowane słowa muszą być zgodne z tym, co zawiera konkretny adres URL na stronie internetowej. W przeciwnym wypadku istnieje niewielka szansa na to, iż algorytm wyszukiwarki wyświetli witrynę na wysokiej pozycji. Dla przykładu fraza takie jak „ile gotować jajka” nie powinna być zamieszczona w opisie garnka, ale w artykule na blogu, który jest bezpośrednią odpowiedzią na to zapytanie.
Frazy najważniejsze – intencje i konkurencyjność
Każda fraza kluczowa jest na swój sposób inna. Często zdarza się, iż choćby podobne do siebie wyrażenia wyszukane w Google dadzą całkowicie inne odpowiedzi. Dlatego odpowiedni dobór fraz podczas pozycjonowania strony internetowej pozostaje niezwykle istotny – w głównej mierze to właśnie od tego procesu zależna jest skuteczność strategii SEO.
Słowa najważniejsze są wpisywane przez użytkowników w różnej intencji. Nie każde wyszukiwanie w Google prowadzi do zakupu produktu, czy przeczytania artykułu. Internauci korzystają z wyszukiwarki w konkretnym celu, posługując się właśnie frazami kluczowymi. Wyrażenia te dzieli się na cztery typy:
- frazy zakupowe – użytkownik chce kupić produkt, np.: laptop do gier;
- frazy transakcyjne – użytkownik jest zdecydowany na zakup, ale jeszcze szuka odpowiedniego produktu np.: ranking laptopów 2022;
- frazy informacyjne – użytkownik szuka informacji, np.: ile laptop wytrzymuje na baterii;
- frazy nawigacyjne – użytkownik szuka konkretnego miejsca, np.: Allegro.
Dobierając frazy do pozycjonowania strony, należy kierować się przede wszystkim intencjami słów, aby następnie budować ich widoczność na odpowiednich podstronach. o ile użytkownik generuje zapytanie informacyjne w Google, nie chce otworzyć strony z produktem, ale najprawdopodobniej artykuł lub inny podobny materiał zawierający odpowiedź.
Jak dobrać frazy najważniejsze do pozycjonowania strony?
Im wyrażenie jest popularniejsze, tym pozycjonowanie będzie bardziej wymagające i może zająć nieco więcej czasu. Na takie sformułowania rywalizuje wiele serwisów internetowych, ale pierwsza strona wyników wyszukiwarki to tylko 10 pozycji. Z tego względu dotarcie na wysokie miejsce jest utrudnione. Dlatego dobór fraz kluczowych należy przeprowadzić przy zwróceniu szczególnej uwagi na wolumen wyszukiwań różnych słów oraz ich wariacji. W ten sposób można pozycjonować stronę skutecznie, bez bezpośredniej rywalizacji z dużymi serwisami, co jest szczególnie korzystne na początkowym etapie realizacji strategii SEO.
Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają
Zobacz kursJak przyspieszać i optymalizować strony
Zobacz kursKurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce
Zobacz kursOto kilka przykładów, które pozwalają zwizualizować, jak istotny jest odpowiedni dobór fraz kluczowych do pozycjonowania:
- ubrania dla dziewczynek – 8100 wyszukiwań/msc;
- odzież dziecięca – 5200/msc;
- ciuszki dla dzieci – 4400/msc;
- tanie ubrania dla dzieci – 2100/msc
- ubrania dla chłopców – 1000/msc;
- moda dziecięca – 1000/msc;
To, na jakie słowa najważniejsze będzie pozycjonowany sklep, ma znaczenie w kontekście generowanego ruchu organicznego i osiąganych wyników. Popularność fraz jest różna, dlatego warto korzystać ze specjalistycznych narzędzi, które pozwolą dokładnie przeanalizować potencjał różnych sformułowań oraz ich konkurencyjność. W tym zakresie doskonale sprawdzi się takie oprogramowanie jak Ahrefs, czy SEMrush.
Na co zwracać uwagę podczas dobierania fraz kluczowych?
Dobierając frazy kluczowe, a następnie implementując je na stronie internetowej, należy wystrzegać się kanibalizacji słów. To sytuacja, w której kilka podstron jest zoptymalizowanych pod te same sformułowania. Wówczas algorytm nie wie, który dokładnie adres URL jest odpowiedzią na zapytanie użytkownika – w efekcie zwykle żadna podstrona nie uzyskuje wysokiej pozycji na rzecz konkurencji. Kanibalizacja słów kluczowych tworzy wewnętrzną rywalizację adresów URL pomiędzy sobą. Należy kategorycznie unikać tego zjawiska.