Ludzka Twarz Technologii – za każdym urządzeniem i kodem stoi człowiek

itreseller.com.pl 1 miesiąc temu

Wszechobecna digitalizacja naszego otoczenia sprawia, iż wpływ technologii na codzienne relacje staje się widoczny jak na dłoni. Potwierdzają to dane z raportu Fundacji Digital Poland pt. „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”. Aż 83 proc. badanych wskazuje, iż martwi ich to, iż przez rozwój technologii, ludzie przestają ze sobą rozmawiać. Z tego powodu w dzisiejszym świecie absolutnie niezbędnym staje się wdrażanie rozwiązań, które równolegle z rozwojem technologicznym, zaopiekują się także obszarem relacji międzyludzkich.

W pracy potrzebujemy innych

W trakcie pandemii COVID-19 wśród pracowników obserwowano znaczący wzrost zaburzeń zdrowia psychicznego, w tym nasilone uczucia samotności i ogromny stres psychiczny. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w ciągu pierwszego roku pandemii odnotowała na całym świecie 25-procentowy wzrost przypadków lęku i depresji. Doświadczenie izolacji pokazało, iż zakłócenia w codziennym funkcjonowaniu pomiędzy ludźmi przekładają się na gorsze samopoczucie.

Relacje międzyludzkie są równie ważne w środowisku służbowym, jak i prywatnym. Badania wśród pracowników potwierdzają, iż przyjazna atmosfera pracy i dobre relacje ze współpracownikami pozytywnie korelują z ich produktywnością. Dane zebrane przez Gallupa pokazują z kolei siłę relacji między współpracownikami. Pracownicy, którzy mają przyjaciela w pracy, są siedem razy bardziej zaangażowani w swoją pracę, co z kolei wpływa na lepsze wyniki firmy.

Rynek IT tworzą ludzie

W branży IT, pomimo iż napędzana jest postępem technologicznym i innowacjami, kluczową rolę odgrywają ludzie. Tylko dzięki mocnym wzajemnym relacjom, choćby największe projekty IT mogą być realizowane, przekładając się na rozwój innowacji. Dlatego, chociaż sektor ten skupia się na rozwoju oprogramowania, sprzętu i automatyzacji, należy pamiętać, iż na końcu każdego procesu stoi człowiek. Wiele firm z obszaru technologii ma tego świadomość i zastanawia się, jak zadbać o pracowników i o relacje między współpracownikami, klientami i partnerami w cyfrowym środowisku.

– Automatyzacja, szczególnie ta wspierana przez AI, odgrywa coraz większą rolę w branży IT. Są jednak takie obszary, w których czynnik ludzki jest szczególnie ważny. Potrzeby pracowników i klientów kształtują projektowane rozwiązania. To, aby technologia miała ludzką twarz, jest dla nas szczególnie ważne. Musimy pamiętać o użytkowniku końcowym, ale też o tym, kto tworzy dane rozwiązanie. Podejście, które stawia człowieka w centrum uwagi, gwarantuje, iż technologia będzie służyć wzmocnieniu, a nie zastąpieniu, ludzkich aspektów takich jak komunikacja, kooperacja i kreatywność. Od kilku lat rozwijamy Dynatrace Community, forum online stanowiące środowisko, które jest szerokim rozwinięciem klasycznego helpdesku, a także miejscem wymiany wiedzy, doświadczeń i opinii między pracownikami, klientami i partnerami. Z takim podejściem podchodzimy do ciągłego rozwijania Community i tworzenia ekosystemu, w którym czynnik ludzki znacząco wspiera technologię, ale gdzie również samo forum, jak rozwiązanie technologiczne pozwala wzmacniać czynnik ludzki – mówi Agata Włodarczyk, z zespołu Community w Dynatrace.

Współpraca się opłaca

Środowisko pracy oparte na współpracy między pracownikami, klientami i partnerami znacznie poprawia nie tylko efektywności pracy, ale pozwala tworzyć lepszy produkt zarówno z perspektywy biznesowej jak i z punktu widzenia użytkownika. Takie podejście coraz częściej uznawane jest przez ekspertów z sektora HR za kierunek, w którym powinien iść rynek pracy. Efektywna kooperacja zwiększa bowiem produktywność, pobudza innowacyjność i poprawia zadowolenie klientów.

Współpraca w pracy nie powinna być jednak skupiona wyłącznie wokół tematów służbowych. Potwierdzają to dane naukowców z Uniwersytetu Johannesa Gutenberga w Moguncji, według badaczy nieformalna komunikacja między współpracownikami poprawia ich efektywność w pracy. Z tego powodu warto kultywować dobre praktyki relacji partnerskich w biznesie. Przykład Dynatrace i platformy Community pokazuje, iż stworzenie miejsca spotkań ponad 75 tys. użytkowników, pracowników i klientów firmy przynosi wymierne korzyści. Użytkownicy Community toczą dyskusje nie tylko na tematy związane z branżą IoT. Dzielą się swoimi pasjami i nawiązują znajomości.

Otwarcie się na współpracę, jest najważniejsze dla rozwoju w świecie, w którym technologia stawia między ludźmi coraz więcej barier. Aktywna wymiana spostrzeżeń, pomysłów na rozwój produktów czy firmy to tylko niektóre ze sposobów na dbanie o relacje i rozwój rozwiązań. Aby to ułatwić, warto rozważyć stworzenie przestrzeni, gdzie każda osoba związana z firmą czuje się swobodnie i ma poczucie przynależności.

Akcje CrowdStrike zwiększą straty w konsekwencji utrzymujących się skutków przestojów

Idź do oryginalnego materiału