### Komunikacja
W obliczu sytuacji kryzysowej, jaką niewątpliwie jest pandemia koronawirusa, na pracodawcy leży szczególny obowiązek komunikowania się ze swoimi pracownikami w sposób szybki, jasny i zrozumiały.
Pomóc w tym mogą maksymalnie **proste komunikaty**, jak również wdrożenie podsumowań dotychczasowych działań podjętych przez firmę w regularnym odstępie (np. cotygodniowe calle czy wideokonferencje całego zespołu lub firmy). Pomocne może również okazać się zorganizowanie wirtualnej **sesji Q&A**, gdzie każdy zainteresowany pracownik będzie mógł dopytać o ważne dla niego tematy związane z obecną sytuacją. Ważne jest również, aby nie tylko komunikować to, co zrobił już pracodawca, ale również informować o kolejnych działaniach, które będą podejmowane w niedalekiej przyszłości. Aby ułatwić znalezienie każdemu pracownikowi wszystkich wiadomości związanych z działaniami firmy w dobie koronawirusa, warto umieścić dotychczasową komunikację pod jednym adresem.
![obraz1.webp](/uploads/obraz1_2d26be9da9.webp)
### Bezpieczeństwo
Globalna pandemia spowodowała wzrost liczby cyberataków w różnych miejscach świata. Dotyczą one zarówno osób prywatnych (hakerzy wykorzystują informacje o epidemii do wyłudzenia danych logowania do portali społecznościowych i kodów BLIK), ale również rządów, organizacji pozarządowych i firm. Główne sposoby wykorzystywane przez cyberprzestępców to wiadomości spam sugerujące korespondencję dotyczącą COVID-19 oraz lawinowy wzrost ataków phishingowych. Według [raportu firmy Eset](https://ictmarketexperts.com/aktualnosci/covid-19-nowym-sposobem-cyberprzestepcow/), krajem, w którym wykryto najwięcej wysyłanych wiadomości spam w I kwartale 2020 roku są Stany Zjednoczone (18,4%) a na drugim miejscu znalazła się..Polska z wynikiem 6,6%.
Powyższe informacje powinniśmy potraktować jako żółta lampka ostrzegawcza zarówno jeżeli jesteśmy pracodawcą, który odpowiada za obszar cybersecurity, jak również „szeregowym pracownikiem”, który może paść ofiarą dobrze przygotowanego ataku.
![obraz2.webp](/uploads/obraz2_3952581afd.webp)
### Opieka
Koronawirus zmienia rynek pracy. Zamrożenie gospodarki w wielu branżach okazało się szczególnie dotkliwe. Na naszych oczach zmieniają się również wartości, które są ważne dla pracowników. Jeszcze niedawno firmy prześcigały się w oferowaniu szerokich wachlarzy benefitów na czele z dużymi wyjazdami integracyjnymi, po „owocowych środach” czy „piątkach z pizzą” kończąc.
Jednak w obecnej sytuacji, niektórzy pracodawcy ze względów ekonomicznych, jak i praktycznych decydują się na ograniczanie oferowanych dodatków pozafinansowych. Z kolei inne firmy starają się dostosować benefity do aktualnych potrzeb pracowników oferując np. wsparcie psychologiczne w celu poprawy zdrowia psychicznego lub wirtualne sesje mindfulness, które mają pomóc w walce ze stresem i negatywnymi emocjami. Coraz bardziej popularnym dodatkiem staje się opłacanie przez pracodawców platform streamingowych takich jak Netflix czy Spotify, jak też zniżki czy vouchery do wielu punktów usługowych czy gastronomicznych gdzie zamówimy posiłek z dostawą do domu.
![obraz3.webp](/uploads/obraz3_9e493a1821.webp)
### Elastyczność na wagę złota
**Komunikacja**, **bezpieczeństwo** oraz **opieka pracownika** to obszary, które zawsze składały się na sprawne funkcjonowanie każdej organizacji. W dobie pandemii koronawirusa mają jednak one szczególne znaczenie, dlatego też świadomy pracodawca powinien gwałtownie reagować na zachodzące zmiany i elastycznie dopasowywać środowisko pracy zarówno pod kątem oczekiwań rynku, jak i własnych pracowników. Zresztą **elastyczność** to słowo klucz w obecnej sytuacji – sprawne dostosowanie się do nowej rzeczywistości zawsze było wartością dodaną każdego biznesu i pozwalało zwycięsko przejść przez turbulencje ekonomiczne, gospodarcze i społeczne.