Ostatnia aktualizacja 30 stycznia, 2023
Co to jest personal branding i dlaczego budowanie marki osobistej jest tak ważne w dzisiejszych czasach? Jaka jest definicja tego pojęcia i jak można skutecznie stworzyć markę osobistą? Podajemy też przykłady osób, które personal branding mają we krwi.
Co to jest personal branding – definicja
Definicja personal branding jest prosta – jest to specyficzna strategia marketingowa, której celem jest zbudowanie reputacji danej osoby.
W budowaniu marki osobistej może brać udział tylko sam zainteresowany, który wykorzysta do tego dostępne poradniki w formie wideo, książek i innych publikacji. Może także wykorzystać wyspecjalizowane w personal brandingu osoby i firmy.
Cel budowania marki osobistej
Cel, o którym wspomnieliśmy, należy określić tak, aby był oczywiście konkretny, możliwy do osiągnięcia w założonym czasie, a także możliwy do weryfikacji – mierzalny.
W konsekwencji może to znacznie zwiększyć szanse na rynku pracy. Chodzi oczywiście o zdobycie podwyżki, znalezienie lepszej pracy, albo też szybsze osiągnięcie celów dotyczących zatrudnienia.
Sprawdzi się, gdy chcemy być postrzegani jako fachowcy lub eksperci w danej dziedzinie.
Celem może być zdobycie popularności w danych mediach, dziedzinie itp.
Personal branding – jak budować markę osobistą?
Aby skutecznie zbudować markę osobistą, należy przede wszystkim poznać swoje silne i słabe strony, cechy, umiejętności. Silne można jeszcze wzmocnić i oprzeć się na nich, a słabe poprawić na tyle, żeby nie przeszkadzały w ogólnym odbiorze osoby, a często przekuć to w zaletę.
Chodzi o takie cechy jak:
- wiedza (edukacja),
- zdobyte doświadczenie zawodowe,
- umiejętności interpersonalne (miękkie),
- siatka kontaktów zawodowych (w tym także LinedIn),
- ukończone projekty (w tym takie, w których brano udział),
- udział w wydarzaniach typu targi, szkolenia itp.
Po analizie trzeba oczywiście zbudować strategię, która będzie ukierunkowana na osiągnięcie danego celu.
Jeśli ma to być dobrze wykonane zadanie i niezabierające zbyt dużo czasu (i tak trzeba go na to poświęcić), to najlepiej zwrócić się o pomoc do specjalisty. Osoby z doświadczeniem, które zajmują się personal brandingiem i mają na tym polu udokumentowane sukcesy, znacznie przyspieszą osiągnięcie celu. Co więcej, będą w stanie dokładniej określić, na jakich działaniach trzeba się skupić, aby praca przyniosła pożądane efekty i zakorzeniła je.
Warto opracować sobie dobrą opowieść o sobie. Chodzi o korzystne przedstawienie siebie jako fachowca albo wręcz eksperta w danej dziedzinie, oczywiście tylko wtedy, gdy tak jest.
Pamiętaj, iż nie możesz stać się kimś zupełnie innym. Trzeba być autentycznym, gdyż wszelkie sztuczności, nieścisłości, czy też wręcz kłamstwa gwałtownie zostaną zweryfikowane.
W przypadku budowania wizerunku ważne jest nawiązywanie kontaktów z ludźmi z branży i utrzymywanie ich. Dzięki temu łatwiej będzie stać się rozpoznawalnym.
Przykłady dobrego personal brandingu
Z tego typu usług korzystają najczęściej osoby publiczne, czyli celebryci, gwiazdy filmu, telewizji, muzyki, a także ludzie związani z biznesem, jak również polityką.
Swego czasu nad swoim wizerunkiem skutecznie pracował ŚP. Andrzej Lepper. Często podawanym przykładem jest osoba blogerki Aleksandry Budzyńskiej, która zbudowała markę Pani Swojego Czasu.
Innym przykładem jest twórca Brand24 – Michał Sadowski.
Świetnie opracował swój wizerunek Radosław Kotarski, który prowadzi swoją stronę internetową, a także swój kanał na YouTube. To pozwoliło mu stać się na tyle autentyczną i znaną postacią, iż nawiązał z nim współpracę Bank Millenium.