Polskie akcenty na Web Summit w Lizbonie – konferencji, która kreuje technologiczne trendy

homodigital.pl 1 miesiąc temu

Ponad 70 tysięcy uczestników i 3 tysiące wystawców – to liczby, które pobudzają wyobraźnię. Web Summit w Lizbonie, prawdopodobnie największa konferencja technologiczna w Europie, już za nami. Pojechałam tam, by sprawdzić, czy widać Polaków i polskie startupy na wydarzeniu, które łączy firmy i inwestorów, kreuje trendy i inspiruje. Wnioski są… pozytywne!

– Web Summit rozwija się z każdym rokiem. Mamy rekordową liczbę 3000 wystawców, w tym partnerów z firm takich jak Meta, Adobe i tysiące startupów na wczesnym etapie rozwoju. Cieszymy się, iż apetyt na innowacje na Web Summit jest najwyższy w historii – powiedział Paddy Cosgrave, dyrektor generalny i założyciel Web Summit.

Ten apetyt widać na każdym kroku. Od kilkugodzinnych kolejek prowadzących na ceremonię otwarcia, po tłumy walczące o miejsce przy najciekawszych stoiskach. Web Summit jest konferencją, która gromadzi najważniejsze marki z branży technologicznej (w tym roku między innymi: Adobe, Meta, Huawei, Dell, Visa, IBM i wiele więcej), a także celebrytów, jak choćby Pharrella Williamsa. Ten ostatni w trakcie Opening Night (ceremonii otwarcia) mówił o znaczeniu branży kreatywnej w marketingu technologii. A gdzie w tym wszystkim Polacy?

Polskie miasta na WebSummit w Lizbonie

Oprócz kilku polskich firm i startupów (o tym za chwilę), widoczny był udział polskich miast. Swoje stoiska miały miasta Warszawa oraz Łódź. Na obu stoiskach można było porozmawiać na temat polskich technologii i rozwijanych projektów. Łódź, promująca centralną Polskę jako atrakcyjne miejsce do tworzenia innowacji, pojawiła się na Web Summit po raz kolejny. Natomiast Warszawa debiutowała, ale z technologicznym przytupem.

– Internacjonalizacja startupów to nie tylko szansa na rozwój, ale także konieczność w dzisiejszym globalnym środowisku biznesowym. Udział w targach to krok w stronę budowania międzynarodowych relacji oraz promowania Warszawy jako dynamicznego centrum innowacji w Europie – powiedział Maciej Fijałkowski, sekretarz m.st. Warszawy.

Przyjęcie zorganizowane przez Urząd Miasta Warszawa i wykład prof. Przegalińskiej

Warszawa zorganizowała także „reception”, czyli niewielkie przyjęcie odbywające się na terenie targów pozwalające uczestnikom na integrację w bardziej komfortowych (cichszych) warunkach. W trakcie warszawskiego „reception” profesor Aleksandra Przegalińska opowiadała o kierunkach rozwoju sztucznej inteligencji.

– Jesteśmy w bardzo interesującym momencie. Nadchodzi rewolucja generatywna. To rewolucja określonego rodzaju sztucznej inteligencji, która pozwala nam generować coś nowego. Może to być wideo, może to być fragment kodu, może to być tekst. Jest bardzo łatwa w użyciu. Żyjemy z nią od dwóch lat, a Web Summit, którego ogromna część jest poświęcona sztucznej inteligencji, mówi o znaczeniu tej technologii. Jednak myślę, iż bardzo interesujące jest również to, co wydarzy się dalej. To pytanie, które wielu z nas sobie zadaje – mówiła profesor Przegalińska.

Skoncentrowała się w swoim wystąpieniu na human-centered AI (sztucznej inteligencji, której celem jest wzmacnianie i rozszerzanie ludzkich możliwości, a nie ich zastępowanie). To szanse. A jakie są obawy?

– Max Stegmark pierwszego wieczoru podzielił się swoimi obawami, iż sztuczna inteligencja stanie się jeszcze potężniejsza, a ludzie zostaną w tyle. Podzielam niektóre z opinii ws. zagrożeń. Myślę, iż bardzo często mówimy o tym, jak dzisiejsza sztuczna inteligencja przekształci się w ogólną sztuczną inteligencję, a następnie być może także w superinteligencję. I nie widzimy, jak człowiek mógłby znaleźć miejsce w tym przyspieszeniu. Gdzie jest nasze miejsce w tym przyspieszeniu? Czy to po prostu rozwijająca się sztuczna inteligencja dla samej siebie? Czy raczej mówimy o technologii, która jest naszym narzędziem i ma nam służyć? – pytała Przegalińska.

Nie przegap najważniejszych trendów w technologiach!
Zarejestruj się, by otrzymywać nasz newsletter!

Polskie startupy na Web Summit w Lizbonie

Wykłady, stoiska i ważne osobistości polskiej polityki oraz sceny technologicznej – to tylko część polskich akcentów, które spotkałam na Web Summit 2024. Najciekawsze okazały się polskie startupy, które przyjechały ze wsparciem miast, by zaprezentować swoje projekty przed całym światem. Przyjrzyjmy się kilku z nich.

IQ Biozoom

Ten startup, jak sami piszą swojej stronie, „zmienia oblicze opieki zdrowotnej, dzięki zaawansowanej technologii biosensorów”. Misją firmy jest dostarczanie precyzyjnego monitorowania stanu zdrowia w czasie rzeczywistym osobom indywidualnym i pracownikom służby zdrowia. To ma poprawiać jakość opieki i samopoczucie pacjentów. Dzięki testom ze śliny można monitorować różne choroby cywilizacyjne, unikając na przykład bólu związane z nakłuwaniem palca przy cukrzycy.

IDentonic

IDentonic to firma dostarczająca usługi konsultingowe związane z aspektami biznesowymi, technologicznymi i zgodnością z przepisami. Do ich głównych usług należą doradztwo biznesowe i technologiczne; doradztwo i analiza w związku z bezpieczeństwem i zgodnością ze standardami i regulacjami. Poza tym startup chce wspierać realizację operacji, np. zarządzanie projektami wdrożeniowymi. Chce również zwiększać świadomości pracowników i szkolić z wymienionych zakresów.

4Enlight

Startup 4Enlight chce skupiać się na potencjale sztucznej inteligencji. Oferuje między innymi program partnerski, który łączy startupy z potrzebami projektowymi klientów. W ofercie jest też doradztwo AI w abonamencie, pozwalające usprawniać procesy w firmie na bieżąco. Dostępne są także związane ze sztuczną inteligencją szkolenia.

AutonomyNow

To innowacja związana z mobilnością i transportem. AutonomyNow oferuje system wspomagania kierowcy w branży autobusów i autokarów. Jak piszą twórcy na swojej stronie, system ADAS AutonomyNowTM ma zapewniać „bezprecedensowy poziom bezpieczeństwa na pokładzie nowych i używanych autobusów miejskich”. Ma być to możliwe dzięki wykorzystywaniu wielu zaawansowanych technologii. Uczenie maszynowe, wizja komputerowa, technologia materiałowa i najnowocześniejsza elektronika. Wszystko to, by zapewnić inteligentną i szybką reakcję na niebezpieczne sytuacje.

Complywiser

Complywiser to 3-częściowy system ekologicznych rozwiązań, w tym wynajem rowerów elektrycznych i motorowerów. Jest też oprogramowanie do zarządzania inteligentną flotą pojazdów; pierwsza uniwersalna infrastruktura do ładowania i wymiany baterii. Jak piszą na swojej stronie: „ułatw swoim pracownikom dojazdy do pracy i spraw, by byli zadowoleni z ekologicznych rowerów i hulajnóg”.

Polskie firmy na Web Summit

To oczywiście tylko część firm z Polski, które można było spotkać na Web Summit w Lizbonie 2024. Interesujące technologie zaprezentowali także waste24.net, Brain, gleevery, virbe, cux i wielu innych.

Polacy na Web Summit

Nie tylko wśród wystawców… Web Summit 2024 przyciągnął wielu Polaków. Obserwatorów, ale i twórców rozwiązań, które mogą dać im statusu jednorożca. Polaków słyszałam na każdym kroku – nie tylko przy polskich stoiskach, ale też na halach głównych, w kuluarach, w hotelu. Mam nadzieję, iż za rok na Web Summit będzie nas jeszcze więcej! Wierzę, iż działania prowadzone przez Urzędy Miast sprawią, iż to właśnie Polacy będą chwalić się najlepszymi startupami i kolejnymi jednorożcami.

Źródło zdjęcia: Sylwia Błach

Idź do oryginalnego materiału