Pozycjonowanie produktów w sklepie internetowym - Poradnik

blog.strefakursow.pl 2 lat temu

Dla e-commerce pozycjonowanie jest skutecznym kanałem marketingowym, wykorzystywanym do pozyskiwania klientów. Aby strategia SEO była efektywna, konieczne jest zadbanie o widoczność odpowiednich fraz kluczowych. Wyrażenia te powinny być popularne, a jednocześnie związane bezpośrednio z oferowanym asortymentem. Wówczas generowany ruch będzie przekładać się na konwersję, czyli sprzedaż.


Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
4.9
(156 opinii)

Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej



Frazy najważniejsze do podstron produktowych i kategorii

Frazy najważniejsze są wyszukiwane przez użytkowników z różną częstotliwością. choćby dwa podobne do siebie wyrażenia mogą kompletnie różnić się od siebie poziomem popytu – doskonałym tego przykładem są sformułowania: odzież damska (ok. 12 tys. wyszukiwań/ms.) oraz ubrania dla kobiet (ok. 700 wyszukiwań/ms.). Choć obie frazy są do siebie podobne, nie są równie popularne. Podczas pozycjonowania produktów w sklepie istotną kwestią pozostaje odpowiedni dobór fraz kluczowych. o ile słowa te nie będą wyszukiwane przez potencjalnych klientów, widoczność nie przełoży się na generowanie ruchu organicznego.

Dobór fraz kluczowych należy przeprowadzić dla każdej podstrony – nie tylko produktów, ale również ich kategorii. Użytkownicy powinni trafiać do nich z poziomu wyszukiwarki z łatwością. Aby tak się stało, konieczne jest dobranie adekwatnych fraz. Dla produktów będą to słowa związane bezpośrednio z konkretnym przedmiotem (np. czarna sukienka weselna z koronką). Z kolei kategorie mogą być pozycjonowane na frazy nieco bardziej ogólne, opisujące szeroki zakres asortymentu (np. sukienki na wesele).

Podczas dobierania słów nie pomijaj tych, które mają charakter informacyjny (np. jakie sukienki są modne). Choć takie frazy nie mają intencji zakupowej, idealnie będą nadawać się do przygotowania artykułów blogowych. Z poziomu treści możesz zachęcać odbiorców do zapoznania się z asortymentem, wykorzystując do tego linkowanie wewnętrzne, CTA, czy pop-up’y. Dodatkowo odnośniki z artykułów skierowane do produktów i kategorii wspierają SEO, ponieważ wpływają na pozycję linkowanych podstron w wyszukiwarce.


Opisy produktów i kategorii w sklepie internetowym

Opisy produktów oraz kategorii w sklepie internetowym to szczególnie istotne aspekty pozycjonowania. To właśnie w treści umieszcza się frazy kluczowe, na które ma być widoczny adres URL w wyszukiwarce. Jednocześnie teksty muszą być wartościowe dla użytkowników, tzn. merytoryczne i traktujące o konkretnym temacie. Długość opisów oraz liczba wystąpień fraz kluczowych w treści ma niewielkie znaczenie. Zdecydowanie ważniejsza jest jakość publikowanego contentu. Dlatego krótkie specyfikacje skopiowane ze strony producenta lub hurtowni nie zdają egzaminu pod kątem SEO.

Postaraj się opisać produkty i kategorie w sposób merytoryczny i atrakcyjny dla odbiorców. Przy okazji w treści dodaj frazy kluczowe, na które chcesz pozycjonować swój sklep internetowy. Dodatkowo słowa te umieść w:

  • title tag,
  • meta description tag,
  • nagłówkach,
  • adresie URL (o ile to możliwe).

Jak długie powinny być opisy produktów i kategorii? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Content powinien być po prostu wartościowy dla odbiorców.

Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają

Zobacz kurs

Kurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce

Zobacz kurs

Kurs Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym

Zobacz kurs

Podczas pozycjonowania sklepu internetowego wystrzegaj się kanibalizacji. To sytuacja, w której przynajmniej dwa adresy URL są zoptymalizowane dokładnie pod takie same frazy kluczowe. Wówczas algorytm wyszukiwarki ma problem z tym, aby ustalić, który jest znacznie bardziej dopasowany do zapytania użytkownika. Dochodzi więc do rywalizacji wewnątrz domeny, a ostatecznie istnieje ryzyko, iż wyszukiwarka wyświetli na wysokiej pozycji konkurencję, uznając ją za najlepszy wynik.


Optymalizacja techniczna sklepu internetowego pod SEO

Pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga odpowiedniego zaplecza technicznego. o ile serwis e-commerce będzie niedostosowany do wymagań użytkowników (długi czas ładowania, wyskakujące elementy, brak dopasowania do urządzeń mobilnych) budowanie widoczności w wyszukiwarce będzie trudne. Algorytm promuje te witryny, które odpowiadają na potrzeby odbiorców i są dla nich przydatne.

Pod kątem optymalizacji technicznej sklepu internetowego zadbaj o:

  • responsywność – czyli dostosowanie do wszystkich ekranów, zarówno telefonów, laptopów, jak i dużych monitorów. Sklep musi wszędzie wyświetlać się poprawnie;

  • Core Web Vitals – to „Podstawowe Wskaźniki Internetowe” opracowane przez Google, które od 2022 roku są brane pod uwagę podczas ustalania pozycji w rankingu. Określają, czy poszczególne zasoby serwisu są wczytywane odpowiednio gwałtownie i w prawidłowy sposób;

  • linki kanoniczne – link kanoniczny to odnośnik określający najbardziej reprezentatywny adres URL. Jest stosowany w celu zapobiegania kanibalizacji. Musisz wdrożyć taki element na stronach paginacji w sklepie internetnowym, aby wyszukiwarka ich nie indeksowała i nie uznawała za duplikaty.

  • przekierowania – prawidłowo ustawione przekierowania pozwalają przekazywać i zachowywać moc linków (link juice). o ile optymalizujesz swój sklep i zmieniasz adresy URL na nowe, pamiętaj, aby stare przekierować. W ten sposób zadbasz o SEO oraz wyeliminujesz ewentualne błędy 404.


Pozycjonowanie sklepu internetowego to strategia wymagająca czasu i wiedzy z zakresu SEO. Warto pamiętać, iż optymalizacja serwisu to proces nieustanny – ciągle powstają nowe podstrony, a te nieaktualne są usuwane. Dodatkową kwestią pozostaje uzupełnianie opisów i dobieranie fraz kluczowych, gdy asortyment się powiększa.

Idź do oryginalnego materiału