Pojęcie recyklingu treści jest bezpośrednio powiązane z content marketingiem oraz pozycjonowaniem stron internetowych. Na czym polega ten proces i co ma na celu? Czy warto recyklingować treść – a o ile tak, to w jaki sposób?
Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają
Poznaj warsztat copywritera, naucz się pisać skuteczne i angażujące teksty, na których będziesz zarabiał! Dowiedz się więcej
Czym jest recykling treści?
Recykling treści to proces ponownego wykorzystania publikacji na stronie internetowej. Podstawowym celem tego zabiegu jest odświeżenie i zaktualizowanie contentu, na przykład w sytuacji, gdy informacje straciły ważność. Zamiast tworzyć nową treść, poddaje się ją recyklingowi. Następnie zawartość jest publikowana z nową datą, aby zainteresować odbiorców i potwierdzić swoją aktualność.
Wykorzystanie recyklingu treści ma miejsce nie tylko na stronach internetowych, również w mediach społecznościowych. Wówczas udostępnia się post, zachęcający do odwiedzenia konkretnej publikacji. Podobnym zabiegiem jest umieszczanie zawartości starych artykułów w newsletterach, co pozwala ponownie wykorzystać dawniejszą treść. Należy jednak zachować odpowiednio duże odstępy czasowe, aby odbiorcy nie zauważyli stosowania tej metody, co mogłoby negatywnie wpłynąć na ich doświadczenia.
Recykling treści a widoczność strony w Google
Recykling treści znajduje zastosowanie również w SEO (Search Engine Optimization: czyli pozycjonowanie stron). Algorytm Google działa w taki sposób, aby wyświetlać odbiorcom wartościowe i aktualne informacje. Oznacza to, iż materiały opublikowane kilka lat wcześniej mają niewielką szansę na osiągnięcie wysokiej pozycje w wyszukiwarce. W takiej sytuacji zastosowanie ma recykling treści, który pozwala zaktualizować informacje, następnie zmieniając datę publikacji.
Google w swojej oficjalnej dokumentacji (Wskazówki dla Webmasterów) potwierdza, iż teksty, które są aktualne i wartościowe mają większą szansę na to, aby znaleźć się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego recykling treści jest skuteczną techniką pozycjonowania, szczególnie w obrębie stron internetowych regularnie publikujących content od wielu lat.
Jak znaleźć treści do recyklingu na stronie internetowej?
Procesowi recyklingu treści poddaje się te teksty, które zostały opublikowane dawno i jednocześnie nie generują zainteresowania (np. ruchu użytkowników oraz widoczności w wyszukiwarce). Wówczas ich odświeżenie oraz zaktualizowanie przyniesie oczekiwane efekty.
Wyszukiwanie treści pod recykling warto rozpocząć od analizy zachowań odbiorców oraz widoczności contentu w Google. Skorzystaj ze swojego systemu CMS i eksportuj dane dotyczące udostępnionych wpisów na stronie internetowej – następnie umieść wszystkie informacje w arkuszu kalkulacyjnym i posortuj je zgodnie z datą publikacji. Kolejnym krokiem będzie eksportowanie danych z narzędzia Google Search Console (lista adresów URL wraz ze statystykami kliknięć i wyświetleń).
Połącz te informacje z wcześniej przygotowaną listą pochodzącą z systemu CMS. W ten sposób przeanalizujesz nie tylko daty publikacji swoich treści, ale także skuteczność contentu pod kątem budowania widoczności w Google i zainteresowania wśród użytkowników. Z listy wybierz te teksty, które nie osiągają wysokiej pozycji, a przy okazji zostały opublikowane dawno temu. Następnie poddaj je recyklingowi.
Kurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce
Zobacz kursKurs Jak prowadzić komunikację w social media i zwiększać sprzedaż
Zobacz kursKurs Storytelling w biznesie i marketingu
Zobacz kursJak wykonać recykling treści?
Recykling treści warto przeprowadzić w taki sposób, aby content stał się nie tylko aktualny i wartościowy dla użytkowników, ale także napisany zgodnie z zasadami SEO. W ten sposób zwiększysz szansę na to, aby publikacja znalazła się na wysokiej pozycji w Google.
Recykling treści krok po kroku:
- Wyselekcjonuj content do aktualizacji – na podstawie dat publikacji oraz widoczności w Google stwórz listę publikacji, które wymagają recyklingu.
- Wybierz frazy kluczowe – to słowa, na które content będzie wyświetlać się w Google. Wyselekcjonuj wyrażenia o wysokim popycie, aby generować ruch organiczny.
- Umieść frazy najważniejsze w nagłówkach – robot indeksujący Google podczas analizowania strony zwraca szczególną uwagę na strukturę nagłówków. Obecność słów kluczowych w tym fragmencie treści ma istotny wpływ na widoczność w wyszukiwarce.
- Umieść frazy najważniejsze w treści – słowa implementuj w sposób naturalny, aby ich obecność nie zaburzała warstwy merytorycznej publikacji.
- Opublikuj tekst – treść zostanie lepiej odebrana przez algorytm, gdy będzie posiadać aktualną datę publikacji.
Podczas tworzenia tekstu warto korzystać ze specjalistycznych narzędzi do tworzenia treści zgodnie z zasadami SEO. W tym zakresie pomoc zapewniają: Senuto, SEMSTROM oraz Contadu. Pamiętaj jednak, iż oprogramowanie jest jedynie wskazówką, a nie wszechwiedzącą wyrocznią. Dlatego przede wszystkim skup się na tym, aby wraz z publikacją artykułu dostarczyć odbiorcom wartościowe informacje, których szukają. W ten sposób algorytm Google lepiej oceni treść.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak pozycjonować stronę internetową – wykorzystując w tym celu między innymi recykling treści – skorzystaj z kursu prowadzonego przez specjalistę, który przedstawi cały proces od A do Z.