Specjaliści IT pomagają ratować środowisko i wspierają potrzebujących. Jak wygląda wolontariat pracowniczy?

geek.justjoin.it 1 rok temu

Szacuje się, iż zaledwie 16 proc. dużych firm wdraża działania oparte na wolontariacie pracowniczym. Czym jest wolontariat pracowniczy i jaką pomoc mogą nieść specjaliści IT?

Przeczytajcie o Open Tech — platformie stworzonej przez pracowników SoftServe, która udziela technologicznego wsparcia organizacjom pożytku publicznego.

Open Tech — wolontariat oparty na umiejętnościach

Open Tech to wewnętrzna inicjatywa SoftServe, której celem jest zaangażowanie pracowników w projekty pro bono. Ponieważ firma działa w sektorze technologicznym, w jej ramach wyszukuje organizacje pozarządowe, które szukają wsparcia w obszarach takich jak budowanie internetowych stron, platform czy aplikacji. Następnie pracownicy poprzez wewnętrzną platformę Open Tech mogą zgłosić chęć udziału w konkretnym projekcie i realizują go poza godzinami pracy.

Open Tech funkcjonuje w SoftServe blisko 2 lata. W tym czasie zrealizowano 25 projektów, w które zaangażowało się ponad 400 wolontariuszy. Dotychczas udało się wesprzeć pro bono projekty społeczne m.in. Ministerstwa Zdrowia Ukrainy, ukraińskiego UNICEF-u czy polskiego Centralnego Ośrodka Informatyki.

Jak pomagają pracownicy w ramach Open Tech?

Jednymi z toczących się w tej chwili projektów pod sztandarem Open Tech jest realizacja strony internetowej dla fundacji „Ładne Historie”, która jest owocem współpracy z „Akademią Biznes Class”, w ramach której SoftServe wspiera technologicznie organizacje z sektora NGO. Współpracuje także z fundacją Paco Pacifico, przeciwdziałającą globalnemu ociepleniu. Firma wspiera organizację przygotowaniem biznesowej analizy, propozycją konkretnego rozwiązania technologicznego oraz jego wdrożeniem.

Ale to nie koniec. Gdy wybuchła wojna w Ukrainie, pracownicy SoftServe zaangażowali się w pomoc nie tylko rzeczową, ale także dzielili się swoją wiedzą i umiejętnościami. Dzięki temu powstała m.in. strona Palyanytsia.info służąca do zbierania zgłoszeń od osób potrzebujących pomocy w ewakuacji, znalezieniu nowego lokum, pomocy medycznej, psychologicznej i żywnościowej. Pracownicy wsparli również Centralny Ośrodek Informatyki w tworzeniu serwisu pomagamukrainie.gov.pl. Łączy on potrzebujących z Ukrainy, z osobami, które chcą pomagać.

Pomoc nie tylko technologiczna. Projekt Open Eyes

SoftServe podchodzi do kwestii wolontariatu wielotorowo. I wspiera potrzebujące organizacje zarówno rzeczowo, jak i finansowo w ramach firmowej fundacji Open Eyes, założonej w 2014 roku.

W związku ze swoimi ukraińskimi korzeniami firma od początku wybuchu wojny w Ukrainie organizowała wewnętrzne zbiórki, a także dofinansowywała zakup artykułów pierwszej potrzeby – żywność, leków, ubrań, sprzętu ochrony balistycznej (m.in. kamizelki kuloodporne, hełmy) oraz IT. A podczas świętowania 29-lecia istnienia, w placówkach SoftServe na całym świecie przeprowadzono zbiórkę środków pieniężnych na zakup 29 w pełni wyposażonych ambulansów dla ukraińskich szpitali. Tylko dzięki niej udało się zebrać ponad 81 tys. dolarów.

Idź do oryginalnego materiału