Specjalista IT pilnie poszukiwany na polskim rynku pracy – choćby 300 tys. wakatów

enterthecode.pl 2 lat temu

Organizacja Pracodawców i Usług IT SoDA podaje, iż na polskim rynku pracy brakuje choćby 250-300 tys. specjalistów IT. Faktem jest, iż zapotrzebowanie w branży stale rośnie. Pracodawcy zwiększają budżety na rekrutację, ale nie wykorzystują możliwości, jakie dawałaby inwestycja w rozwój umiejętności osób już zatrudnionych. Nowy specjalista IT może się wyodrębnić wewnątrz organizacji, potrzeba jednak inicjatywy wspierającej reskilling i upskilling.

Specjalista IT poszukiwany, a gdzie specjalistki?

Polski Instytut Ekonomiczny podaje, iż choćby 90% firm ma problem z pozyskaniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Dodatkowo branża IT to wciąż branża zmaskulinizowana – inne dane wskazują, iż wśród specjalistów IT jest aż 85% mężczyzn. Aby zmienić ten stan rzeczy i sięgnąć po potencjał kobiet, powstają inicjatywy promujące zmianę (Woman Update), a także otwierające możliwości do zdobycia nowych kompetencji (Dzień Kariery Kobiety w IT).

W raporcie „Tytanki pracy” przygotowanym przez Future Collars czytamy, iż tylko 19% kobiet jest zadowolonych z obecnej sytuacji zawodowej, a 29% obawia się podejmowania kroków prowadzących do zmiany pracy. Jednocześnie 23% badanych straciło wiarę we własne możliwości. Przytoczone dane są pokłosiem trudności, z jakimi borykają się kobiety w trakcie swojej kariery.

Jak zwiększyć udział kobiet w IT?

Z czego wynika tak mała liczba kobiet w świecie nowych technologii? Jak można wesprzeć kobiety w zdobywaniu kompetencji pożądanych w branży IT? Podczas debaty online „Woman Update – kobiety na rynku pracy” odpowiedzi na te pytania szukały: Dorota Hryniewiecka-Firlej, Prezes Pfizer Polska, Ewa Krupa Dyrektorka Kultury i Rozwoju Orange Polska oraz Joanna Pruszyńska-Witkowska, Vice Prezes Future Collars.

– najważniejsze wydaje się dziś budowanie pewności siebie wśród kobiet we wszystkich branżach. Dużo się o tym mówi w przestrzeni publicznej, ale widoczny jest ogromny rozdźwięk pomiędzy tym, co firmy deklarują, a tym, co rzeczywiście jest wdrażane. Aktywizacja kobiet i budowanie kultury różnorodności w organizacjach to, co prawda, długi i pracochłonny proces, ale przynosi korzyści wszystkim, stwarzając idealne warunki do rozwoju – skomentowała prezes Pfizer Polska, Dorota Hryniewiecka – Firlej.

Aby wspomóc kobiety w sięganiu po możliwości w branży IT, konieczna jest inicjatywa zarządów firm. Nie ma wątpliwości, iż to odgórne działania stają się przykładem, a także drogowskazem zmian dla reszty środowiska zawodowego.

– Firma powinna przyjąć odpowiednią strategię na poziomie zarządu, choćby jeżeli jej wdrażanie zajmie kilka lat. Liderzy muszą być dla innych przykładem i to oni jako pierwsi powinni zachęcać kobiety do obejmowania ważnych stanowisk w firmach. Te działania należy prowadzić konsekwentnie i świadomie, potrzebne są długofalowe programy reskillingowe i upskillingowe, które pomogą kobietom w nabywaniu nowych kompetencji i zachęcą je do obejmowania odpowiedzialnych stanowisk – komentuje Ewa Krupa, Dyrektorka Kultury i Rozwoju Orange Polska.

Idź do oryginalnego materiału